Polski Portal Morski
Aktualności Offshore Ważne

Kluczowe elementy infrastruktury Bałtyk 2 i 3 już w Polsce. Ważyły ponad 200 ton

Cztery potężne rury o długości 1,5 kilometra każda i wadze ponad 200 ton zostały przetransportowane z Norwegii do Polski. Zostaną wykorzystane do przewiertów dla kabli eksportowych morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3. Operacja sprowadzenia rur na brzeg trwała trzy dni i wymagała precyzyjnej koordynacji.

Transport rozpoczął się w Stathelle w Norwegii. Tam specjalistyczny holownik główny przewoził po dwie rury jednocześnie przez Morze Bałtyckie. Po dotarciu do polskiego wybrzeża, w okolicach Mrzeżyna, rozpoczął się najtrudniejszy etap – przeciąganie rur na brzeg. W operacji brały udział trzy holowniki pomocnicze, trzy dźwigi pracujące bezpośrednio z plaży oraz zespoły WOPR, czuwające nad bezpieczeństwem zarówno ludzi, jak i infrastruktury.

Ze względu na ogromne rozmiary i wagę rur z HDPE, kluczowe było ich odpowiednie zabezpieczenie. Końce rur zostały zamknięte i ustabilizowane za pomocą big bagów oraz obciążników, a cały obszar objęto ścisłym nadzorem.

Logistyka i bezpieczeństwo – zarówno załóg, jak i środowiska – były traktowane priorytetowo przez cały czas trwania operacji.

Transportowane rury zostaną teraz wykorzystane do tzw. przewiertu HDD, czyli bezwykopowego poprowadzenia kabli pod ziemią. Dzięki temu energia produkowana przez farmy wiatrowe Bałtyk 2 i Bałtyk 3 popłynie z morza na ląd. Metoda ta pozwala zminimalizować wpływ na środowisko naturalne oraz krajobraz wybrzeża.

Equinor i Polenergia rozwijają dwa morskie projekty o łącznej mocy 1440 MW. Po uruchomieniu będą mogły dostarczać czystą energię dla ponad 2 milionów gospodarstw domowych. Pierwsza energia ma popłynąć w 2027 roku, a pełna komercyjna eksploatacja rozpocznie się w roku 2028.

fot: Equinor

Zobacz podobne

Czerwone flagi na nadmorskich kąpieliskach; powodem są silny wiatr i wysokie fale

Paulina Ledzinska

Wodowanie kapsuły Dragon Grace zakończy misję z udziałem polskiego astronauty

Paulina Ledzinska

Pijany sterował barką z paliwem. O krok od tragedii w Szczecinie

Bartłomiej Czetowicz

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie