Polski Portal Morski
Aktualności Bez kategorii Inne Offshore Porty Technologie Ważne

Energia Offshore: Port Szczecin – Świnoujście motorem rozwoju MEW

Port Szczecin – Świnoujście inwestuje w rozwój swojej infrastruktury, by sprostać wymaganiom branży offshore. Stanowi on kluczowy punkt na mapie polskiego sektora MEW, mając ogromne znaczenie dla przyszłych projektów energetycznych na Bałtyku.

„Świnoujście ma ogromny potencjał, ale by go w pełni wykorzystać, potrzebne są duże inwestycje” – mówi Piotr Krahel, szef Biura Strategii i Rozwoju Portów w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, podkreślając, że rozwój portu jest jednym z fundamentów, na których opiera się przyszłość polskiej energetyki wiatrowej.

Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że żadna farma wiatrowa na Bałtyku nie powstanie, dopóki nie będzie tej wyjątkowej i skomplikowanej infrastruktury portowej, którą właśnie przygotowujemy. Jak wspominałem, inwestycja budowy portu instalacyjnego w Świnoujściu dobiega końca i jego potencjał jest ogromny w znaczeniu eksploatacyjnym, bo mówimy tutaj o liczbie do 80 turbin w ramach wstępnego montażu – dodaje.

Inwestycje nie tylko przyspieszają rozwój branży energetycznej, ale mają także dalekosiężne skutki dla całego regionu. Rozbudowa Portu Szczecin – Świnoujście umożliwia lepsze wsparcie dla deweloperów offshore, a także wpływa na gospodarkę regionu, przyciągając nowe miejsca pracy i kapitał.

Współpraca pomiędzy portami, deweloperami farm offshore oraz lokalnymi władzami jest kluczem do sukcesu. „Bez rozwoju portów, nie będzie możliwe pełne wykorzystanie potencjału energetyki wiatrowej” – podsumowuje Krahel, zwracając uwagę na strategiczne znaczenie inwestycji dla przyszłości polskiej gospodarki.

Inwestycje w Porcie Szczecin – Świnoujście odgrywają kluczową rolę w rozwoju sektora offshore. Przede wszystkim umożliwiają transport i montaż ogromnych elementów turbin wiatrowych, takich jak łopaty czy wieże. Ponad to, zmodernizowany port może obsługiwać specjalistyczne statki, które są niezbędne do budowy farm wiatrowych. Co więcej, zapewnia miejsce do serwisowania MFW, co pozwala na obniżenie kosztów eksploatacji.

To tu koncentrują się najważniejsze inwestycje, które umożliwią obsługę coraz większych jednostek transportujących elementy turbin – mówi Krahel.

Rozwój infrastruktury portowej nie tylko ułatwia budowę farm wiatrowych, ale także zmniejsza koszty operacyjne związane z ich serwisowaniem – komentuje Michał Przepiera.

Mimo licznych inwestycji, wyzwania infrastrukturalne pozostają. Modernizacja portów i ich przystosowanie do obsługi elementów farm wiatrowych o ogromnych rozmiarach wymaga precyzyjnego planowania i zaawansowanych technologii. „Infrastruktura musi nadążać za rosnącymi potrzebami rynku offshore” – zaznacza Michał Przepiera, zastępca Prezydenta Szczecina. Wymaga to nie tylko inwestycji, ale także współpracy między samorządami, rządem i sektorem prywatnym.

Jednym z przykładów udanej współpracy jest Świnoujście, które stało się centralnym punktem operacyjnym dla deweloperów farm wiatrowych. „Zarówno inwestorzy, jak i lokalne władze rozumieją potrzebę ścisłej współpracy, aby maksymalnie wykorzystać potencjał energetyki wiatrowej” – podkreśla Przepiera.

W ostatnim czasie port zaczął bardzo sprawnie działać nie tylko pod względem sektora offshore, lecz także w innych aspektach. Podejmuje wiele działań, żeby poprawiać swoją infrastrukturę, wychodzi do ludzi i podejmuje rozmowy z istotnymi podmiotami. Widzę także ogromne wsparcie portu w promowaniu naszego regionu – mówi Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL.

W Porcie powstaje nabrzeże i zaplecze dla sektor offshore wind. Projekt jest dofinansowany na kwotę blisko 66 mln EUR, prace idą zgodnie z planem. W kolejnym etapie planowana jest rozbudowa Terminala Instalacyjnego- etap II.

Port Szczecin- Świnoujście odgrywa kluczową rolę we wspieraniu nowoczesnych MFW, które potrzebują wyspecjalizowanych statków do instalacji turbin wiatrowych. Dzięki inwestycjom w port, statki mogą bezpiecznie załadowywać i konserwować elementy farm. Odpowiednio przygotowana infrastruktura pozwala zminimalizować ryzyko opóźnień i przestojów w pracy, co zwiększa ich efektywność. Takie działania nie tylko pomagają rozwijać energetykę wiatrową, ale również przyczyniają się do ochrony środowiska oraz wzmacniają lokalne gospodarki.

Polska-Morska oraz portal wSzczecinie.pl są Partnerami Medialnymi cyklu „Energia offshore” realizowanego przez Grupę CSL przy współpracy z Agencją Rozwoju Metropolii Szczecińskiej i Północną Izbą Gospodarczą.

fot. wSzczecinie.pl

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie