Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Porty
  • Modernizacja przemiałowni cementu w Porcie Szczecin to kluczowa inwestycja dla regionu
Porty Aktualności Ważne

Modernizacja przemiałowni cementu w Porcie Szczecin to kluczowa inwestycja dla regionu

Przez Paulina Ledzinska24 października 202524 października 2025

Zmniejszenie zależności Polski od coraz kosztowniejszego importu surowców spoza Wspólnoty, wdrożenie kolejnych rozwiązań obniżających ślad węglowy, zwiększenie krajowego potencjału w obszarze produkcji i dystrybucji cementu, nowe miejsca pracy i impuls rozwojowy dla całego regionu – to dopiero początek listy korzyści związanych z modernizacją przemiałowni w Szczecinie realizowanej przez Holcim Polska. Inwestycja wpisuje się w długofalową strategię marki zakładającą skracanie łańcuchów dostaw i działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa surowcowego kraju w obliczu nadchodzących zmian w prawie UE.

Modernizacja przemiałowni w porcie w Szczecinie to jeden z kluczowych projektów firmy, związany z linią cementu i wspierający zrównoważone budownictwo w Polsce. 

„Zmniejszenie zależności od importu spoza UE to dziś strategiczne wyzwanie. Nasza inwestycja w Szczecinie pozwoli w większym stopniu opierać produkcję na krajowych surowcach, w tym na niskoemisyjnym cemencie z Cementowni Kujawy. Dzięki temu ograniczymy ryzyka związane z niestabilnymi łańcuchami dostaw i kosztami wynikającymi z mechanizmów takich jak CBAM, a Polska wzmocni swoją pozycję jako wiarygodny i zrównoważony dostawca materiałów budowlanych” – przekonuje Krzysztof Frączek, dyrektor ds. handlowych i łańcucha dostaw w Holcim Polska. 

Wspomniany przez eksperta CBAM (ang. Carbon Border Adjustment Mechanism) to opłata nakładana na towary importowane spoza Unii Europejskiej tak, aby ich ślad węglowy był rozliczany podobnie jak w przypadku produkcji w UE objętej systemem EU ETS. Aktualnie (do końca 2025 roku) trwa okres przejściowy przygotowujący Wspólnotę do wdrożenia tego systemu, co ma nastąpić 1 stycznia 2026 roku. Wówczas do niektórych produktów sprowadzanych spoza Unii, takich jak stal, nawozy czy cement, będą doliczane opłaty odpowiadające emisjom zawartym w imporcie. W perspektywie 2034 roku bezpłatne przydziały ETS przestaną obowiązywać całkowicie.

Nie ulega wątpliwości, że mechanizm CBAM wpłynie na koszty wielu surowców i produktów energochłonnych, a w konsekwencji ceny m.in. materiałów budowlanych czy komponentów używanych w codziennej produkcji. Dlatego tak istotne dla polskich firm staje się już dziś skracanie łańcuchów dostaw oraz inwestowanie we własne zaplecze oraz moce wytwórcze. Z drugiej strony: uniezależnianie się od importu tego cennego (zwłaszcza w kontekście planowanych gigantycznych inwestycji infrastrukturalnych) produktu to doskonała wiadomość dla całej gospodarki. Elementem takiej właśnie, długofalowej strategii, jest modernizacja przemiałowni w porcie w Szczecinie. 

Modernizacja przewiduje integrację szczecińskiego terminalu przemiałowego z transportem kolejowym (poprzez odnowienie bocznic czy wykorzystanie nowoczesnego taboru, chociażby wagonów kontenerowych), co ma zredukować koszty logistyczne, a tym samym zwiększyć konkurencyjność obiektu. Ulepszona logistyka pozytywnie wpłynie na terminowość dostaw materiałów, co ma kluczowe znaczenie dla realizacji harmonogramów inwestycyjnych.

Natomiast lokalizacja przemiałowni cementu w szczecińskim porcie (dysponującym m.in. nowoczesnymi nabrzeżami oraz torami podejściowymi o gł. technicznej 12,5 m, pozwalającymi obsługiwać duże jednostki) usprawni transport krajowych surowców i eksport produktów drogą morską. Dzięki temu, przedsiębiorcy budowlani otrzymają szybciej wysokiej jakości cement, zachowując jego odpowiednie parametry, a Szczecin umocni się na pozycji jednego z istotnych polskich hubów handlowo-przeładunkowych. Będzie to istotne z punktu widzenia rynku lokalnego, gdyż poskutkuje to zmniejszeniem łańcuchów dostaw i zapewni podaż wysokiej jakości cementu, niezbędnego do budów w regionie.

„Po zakończeniu modernizacji szczecińska przemiałownia stanie się jednym z kluczowych węzłów produkcyjno-dystrybucyjnych Holcim Polska. Będzie w pierwszej kolejności obsługiwać rynek krajowy, skracając czas dostaw i zwiększając elastyczność logistyki. Dzięki temu wzmocni naszą pozycję w Polsce, zapewniając klientom dostęp do zrównoważonych materiałów budowlanych najwyższej jakości” – tłumaczy Krzysztof Frączek.

Modernizacja przemiałowni cementu w Szczecinie nie tylko koresponduje z rozwojem zrównoważonych łańcuchów dostaw opartych na lokalnych zasobach, ale także z celami klimatycznymi UE, postulatem Gospodarki o Obiegu Zamkniętym, oraz najwyższymi standardami środowiskowymi. 

„Na każdym etapie inwestycji – od budowy po eksploatację – stawiamy na technologie zmniejszające ślad węglowy. Maksymalne wykorzystanie transportu kolejowego i morskiego pozwoli ograniczyć ruch ciężarówek i związane z nim emisje. Zastosowane zostaną również nowoczesne technologie przemiałowe i logistyczne, które zwiększą efektywność energetyczną i operacyjną całego procesu” – wyjaśnia dyrektor z Holcim Polska.

Inwestycja ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego całego regionu. Jak przypomina Krzysztof Frączek, jest to już kolejny projekt realizowany przez Holcim Polska w województwie zachodniopomorskim. Na tej liście znajdują się również wytwórnie betonu w Szczecinie, Stargardzie, Koszalinie i Ustroniu Morskim. Ważnymi inwestycjami są również S10 Szczecin-Piła oraz S6, czyli Zachodnia Obwodnica Szczecina wraz z tunelem, a także inwestycje związane z morską energetyką wiatrową w Porcie Szczecin.

„Projekt w Szczecinie to nie tylko wzmocnienie łańcucha dostaw Holcim Polska, ale także impuls dla lokalnej i krajowej gospodarki. W fazie budowy i eksploatacji powstaną nowe miejsca pracy, a realizacja inwestycji wygeneruje zapotrzebowanie na usługi lokalnych podwykonawców i dostawców” – dodaje Krzysztof Frączek.

We wrześniu odbyły się obchody 75-lecia Portu Szczecin, które nie tylko są symbolem bogatej historii tego strategicznego miejsca, ale także podkreśliły jego rolę w rozwoju nowoczesnego przemysłu w Polsce. Port Szczecin, inwestując min w Przylądek Pomerania, aktywnie uczestniczy w budowaniu przyszłości tej gałęzi gospodarki, wspierając rozwój infrastruktury portowej w duchu zrównoważonego rozwoju. Przemiałownia Holcim w Szczecinie stanowi przykład inwestycji, która wpisuje się w tę wizję, łącząc innowacyjność z troską o środowisko.

źródło: PAP / fot: Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SA

Inwestycjemodernizacjapolska morskaPort SzczecinprzemiałowniaSzczecinZarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście SAZMPSIŚ
Poprzednia Informacja
Piraci wracają na morza. Rekord ataków w 2025 roku – najwięcej od 30 lat
Następna Informacja
Budowa terminala gazowego FSRU w Gdańsku nabiera tempa

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie