Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Żegluga
  • Piraci wracają na morza. Rekord ataków w 2025 roku – najwięcej od 30 lat
Żegluga Aktualności Ważne

Piraci wracają na morza. Rekord ataków w 2025 roku – najwięcej od 30 lat

Przez Paulina Ledzinska23 października 202523 października 2025

Piractwo morskie znowu rośnie. W ciągu dziewięciu miesięcy 2025 roku na świecie doszło do 116 ataków na statki – wynika z najnowszego raportu Międzynarodowego Biura Morskiego (IMB). To najwięcej od 1991 roku. Głównym ogniskiem niebezpieczeństwa stała się Cieśnina Singapurska.

Od stycznia do września 2025 roku piraci zaatakowali 116 statków. W aż 91 procentach przypadków udało im się wejść na pokład. Z raportu IMB wynika, że doszło do:

  • 102 skutecznych abordażów
  • 9 prób ataku
  • 4 porwań statków
  • 1 ostrzelania jednostki

Większość napaści miała miejsce nocą, gdy statki były w ruchu lub stały na kotwicy. Eksperci uważają, że 2025 rok, to powrót do poziomu aktywności sprzed trzech dekad.

Najgroźniejszym miejscem jest dziś Cieśnina Singapurska. W tym rejonie doszło aż do 73 z 116 ataków – to rekord od początku prowadzenia statystyk. Piraci atakują głównie małe i średnie statki handlowe płynące nocą w wąskich torach wodnych. Po aresztowaniu dwóch gangów przez policję morską Indonezji w lipcu liczba incydentów zaczęła spadać, ale region wciąż uznawany jest za strefę wysokiego ryzyka.

fot: IMB Piracy Reporting Centre

W Zatoce Gwinejskiej u wybrzeży Afryki Zachodniej sytuacja poprawiła się. Odnotowano 15 incydentów, czyli mniej niż w poprzednich latach. To dobra wiadomość, jednak region ten nadal odpowiada za 87 procent porwań marynarzy na świecie. IMB przypomina, że mimo lepszych statystyk, zagrożenie pozostaje, a załogi powinny zachować czujność.

W jednej trzeciej ataków napastnicy mieli przy sobie broń palną – to najwyższy odsetek od 2017 roku. W ponad połowie przypadków odnotowano obecność jakiegokolwiek uzbrojenia, od noży po karabiny. Na szczęście liczba rannych marynarzy spadła – w tym roku obrażenia odniosło 72 członków załóg, wobec 125 rok wcześniej.

Każdy atak zgłoszony do IMB Piracy Reporting Centre trafia bezpośrednio do służb przybrzeżnych i jest natychmiast rozsyłany do statków w regionie. Dzięki temu załogi wiedzą, gdzie jest niebezpiecznie, a władze mogą skuteczniej reagować.

fot: ilustracyjne, envato.elements

imbIMB Piracy Reporting Centrepiractwo morskiepolska morska
Poprzednia Informacja
Mocny debiut. Niemiecki gigant stoczniowy wchodzi na giełdę. Branża liczy na przełom
Następna Informacja
Modernizacja przemiałowni cementu w Porcie Szczecin to kluczowa inwestycja dla regionu

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie