Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • „Polskie pieniądze zostają w polskich firmach.” Nowy stawiacz pław zbuduje szczecińska stocznia
Aktualności Ministerstwo Stocznie Ważne

„Polskie pieniądze zostają w polskich firmach.” Nowy stawiacz pław zbuduje szczecińska stocznia

Przez DC23 kwietnia 202523 kwietnia 2025

W Szczecinie powstanie nowoczesny stawiacz pław, który zwiększy bezpieczeństwo żeglugi na torach wodnych między Szczecinem a Świnoujściem oraz w portach podległych Urzędowi Morskiemu w Szczecinie. Umowę na jego budowę podpisano 22 kwietnia 2025 roku w siedzibie Urzędu Morskiego. Wykonawcą została miejscowa Stocznia Szczecińska „Wulkan” Sp. z o.o.

W uroczystości wziął udział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Jak poinformowano, wartość kontraktu przekracza 30 milionów złotych, a termin realizacji wynosi 18 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Wiceminister Marchewka zapowiedział przy tej okazji rozpoczęcie szeroko zakrojonego programu inwestycyjnego w sektorze stoczniowym, określając go jako „repolonizację gospodarki w praktyce”.

– Mamy zaplanowany bardzo ambitny projekt. Jesteśmy na końcowym etapie tzw. zgód korporacyjnych i myślę, że po majówce będziemy mogli przedstawić projekt inwestycyjny dla Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” i dla Stoczni Remontowej „Gryfia” – znacznie większy niż obecne 30 milionów złotych – zapowiedział Marchewka.

Prezes Stoczni Szczecińskiej „Wulkan”, Radosław Kowalczyk, podkreślił, że projekt nowego stawiacza pław otwiera nowy rozdział w historii zakładu.

– To zdecydowanie wstęp do budowy kolejnych jednostek. Planujemy zakończyć te prace w połowie roku i będę mógł jednoznacznie powiedzieć, że to pierwsza jednostka z serii, bądź zapowiedź budowy innych specjalistycznych statków produkowanych w naszej stoczni. Dzisiejsze podpisanie umowy to krok w tym kierunku – powiedział Kowalczyk.

Nowy statek będzie miał około 30 metrów długości i do 10 metrów szerokości, a jego zanurzenie sięgnie 2,2 metra. Zostanie wyposażony w klasę lodową L1, co umożliwi mu pracę również zimą, w tym udział w akcjach lodołamania. Do jego zadań należeć będzie wystawianie i zdejmowanie pław oraz konserwacja stałych znaków nawigacyjnych. Jednostka zastąpi wysłużoną „Galaktykę”, która służy w Urzędzie Morskim w Szczecinie od 1975 roku.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, Wojciech Zdanowicz, potwierdził, że nowy statek ma być gotowy za półtora roku i stanie się największą oraz najnowocześniejszą jednostką we flocie urzędu.

Urząd Morski w Szczecinie odpowiada za zapewnienie bezpieczeństwa oraz płynności ruchu morskiego na zachodnim wybrzeżu Polski. Nadzoruje tory wodne, zarządza oznakowaniem nawigacyjnym i realizuje inwestycje infrastrukturalne. Do jego zadań należy również ochrona środowiska morskiego i wybrzeża.

Fot. Ministerstwo Infrastruktury

Arkadiusz MarchewakaMinisterstwo Infrastrukturyoznakowanie nawigacyjnestawiacz pławStocznia Szczecińska WulkanTOR WODNY ŚWINOUJŚCIE SZCZECINurząd morskie w szczeciniewulkan
Poprzednia Informacja
Czarnecka: odejście od węgla powoduje powolne zbliżanie się do atomu
Następna Informacja
Rozpoczął się 17. Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach

Zobacz podobne

Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym

Paulina Ledzinska9 listopada 20259 listopada 2025

Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym
  • Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł
  • Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie
  • Orlen: zakończyły się wstępne badania dna Bałtyku dla kolejnej farmy wiatrowej
  • Arkadiusz Marchewka: chcieli wybudować terminal, do którego nie wpływałyby kontenerowce

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie