Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Gospodarczy rollercoaster – jak pandemia, wojna i inflacja zmieniły sektor?
Aktualności Porty Ważne

Gospodarczy rollercoaster – jak pandemia, wojna i inflacja zmieniły sektor?

Przez Paulina Ledzinska25 lutego 202525 lutego 2025

Ostatnie lata przyniosły ogromne zmiany dla gospodarki morskiej. Pandemia, wojna w Ukrainie oraz rosnąca inflacja wpłynęły na globalne łańcuchy dostaw, koszty transportu oraz inwestycje w infrastrukturę portową. Polska, jako kraj musiała dostosować się do nowych realiów. Porty morskie odegrały ważną rolę w zapewnieniu stabilności dostaw w Europie. Na ten temat rozmawiamy w naszym #6 odcinku podcastu Polska-Morska z prezesem zarządu Grupy CSL – Laurą Hołowacz.

— Zmiany są błyskawiczne i nieprzewidywalne. Przedsiębiorstwa działające w branży morskiej muszą być elastyczne i gotowe na kolejne wyzwania – podkreśla Laura Hołowacz, prezes zarządu Grupy CSL.

W pierwszych miesiącach pandemii światowy transport morski doświadczył poważnych zakłóceń – brak kontenerów, zamknięte fabryki i ograniczenia w portach doprowadziły do gwałtownego wzrostu kosztów frachtu. Polskie porty, w tym Gdańsk, Gdynia i Świnoujście, musiały dostosować się do nowych realiów i zwiększyć przepustowość.

— Lockdowny i ograniczenia w ruchu morskim spowodowały zatory w portach na całym świecie. Firmy, które potrafiły szybko reagować, znalazły alternatywne trasy i dostosowały model działania – komentuje.

Po wybuchu wojny w Ukrainie polskie porty stały się kluczowym punktem w logistyce wojskowej oraz handlowej. Wzrosło znaczenie eksportu ukraińskiego zboża oraz przeładunków związanych z pomocą humanitarną.

— Polska pełni obecnie rolę logistycznego zaplecza dla Ukrainy. Przepustowość naszych terminali wzrosła, a porty zaczęły pełnić funkcję głównych punktów eksportowych dla ukraińskich towarów – wyjaśnia.

Kolejnym wyzwaniem dla gospodarki morskiej jest inflacja. Wzrost cen paliwa, energii oraz opłat portowych wpłynął na koszty transportu i konkurencyjność polskich terminali. Przedsiębiorstwa muszą szukać sposobów na optymalizację kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej.

— Terminale muszą inwestować w automatyzację i zielone technologie, aby zminimalizować koszty i dostosować się do nowych wymagań rynkowych – zauważa Hołowacz.

Co czeka branżę morską w 2025 roku?

Przyszłość polskiej gospodarki morskiej zależy od dalszego rozwoju infrastruktury, inwestycji w offshore oraz stabilizacji globalnych łańcuchów dostaw. Nowe terminale kontenerowe, w tym ten w Świnoujściu, mogą zwiększyć konkurencyjność polskich portów i przyciągnąć większy ruch handlowy.

— Najbliższe lata będą decydujące – musimy inwestować w rozwój portów, zrównoważoną logistykę i nowe technologie. Polska ma ogromny potencjał, ale kluczowe będzie szybkie dostosowanie się do zmieniających się warunków – podsumowuje Laura Hołowacz.

Wyzwania pozostają, ale jednocześnie otwierają się nowe możliwości dla rozwoju branży morksiej.

zdjęcie ilustracyjne: envato.elements

Gospodarka Morskagrupa CSLLogistykapodcast Polska Morskapolska morskapolskie porty morskieport morskieTransport Morski
Poprzednia Informacja
Gospodarka cyrkularna znalazła się na rozdrożu
Następna Informacja
Offshore na Bałtyku – Polska na drodze do energetycznej rewolucji

Zobacz podobne

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 

LK6 listopada 20256 listopada 2025

Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum

Paulina Ledzinska6 listopada 20256 listopada 2025

Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej

Paulina Ledzinska6 listopada 20255 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 
  • Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum
  • Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej
  • „Sabotaż, szpiegostwo, atak” – to tematyka grudniowego forum o bezpieczeństwie
  • Klimczak: 450 mln euro z UE na rozwój infrastruktury kolejowej i morskiej

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie