Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Środowisko
  • Gospodarka cyrkularna znalazła się na rozdrożu
Środowisko Ważne

Gospodarka cyrkularna znalazła się na rozdrożu

Przez DC25 lutego 20252 marca 2025

Promowana do niedawna gospodarka cyrkularna, oparta na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, za sprawą zmian politycznych i gospodarczych znalazła się na rozdrożu – uważa dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

Model oparty na recyklingu i ograniczeniu produkcji odpadów miał zrewolucjonizować światową gospodarkę, jednak zdaniem dr Piotra Sosnowskiego z Katedry Logistyki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego (UŁ) polityczne i gospodarcze zmiany, które można zaobserwować na przełomie 2024 i 2025 r., powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych.

„Gospodarka cyrkularna to model ekonomiczny, który zakłada ograniczanie marnotrawstwa poprzez zamknięty obieg materiałów. Jest to odpowiedź na tradycyjny model gospodarki linearnej, opierający się na schemacie +weź – zużyj – wyrzuć+. Dzięki zasadom takim jak redukcja, ponowne wykorzystanie i recykling możliwe jest zmniejszenie zapotrzebowania na surowce, ograniczenie emisji dwutlenku węgla oraz stworzenie nowych miejsc pracy. Według raportu Circularity Gap Report 2020, wdrożenie gospodarki cyrkularnej może potencjalnie obniżyć globalne emisje gazów cieplarnianych o 39 proc. oraz zmniejszyć zużycie surowców pierwotnych o 28 proc.” – wyjaśnił badacz.

Dr Sosnowski zwraca uwagę na niepokojące fakty. Według raportu „Circularity Gap Report 2023”, światowa gospodarka jest cyrkularna jedynie w 7,2 proc., co oznacza spadek z 9,1 proc. od 2018 roku. W ostatnich miesiącach Unia Europejska zaczęła wycofywać się z niektórych zobowiązań Zielonego Ładu, z kolei w USA powrót Donalda Trumpa może oznaczać kolejną falę deregulacji środowiskowych. Równocześnie rosnące koszty życia wpływają na wybory konsumentów, którzy coraz rzadziej decydują się na prośrodowiskowe produkty. Firmy, które jeszcze niedawno chwaliły się strategią opartą na gospodarce cyrkularnej, zaczynają rewidować swoje cele.

W UE jednym z kluczowych filarów zrównoważonego rozwoju był Zielony Ład, czyli zestaw regulacji mających na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. „W ostatnich miesiącach pojawiły się jednak poważne problemy z jego realizacją. Rolnicy w wielu krajach protestują przeciwko nowym regulacjom, które zwiększają koszty produkcji. Przemysł motoryzacyjny, reprezentowany przez koncerny takie jak Volkswagen i Stellantis, naciska na złagodzenie restrykcji dotyczących emisji dwutlenku węgla”- podkreślił ekspert.

Jak zauważył, naciski ze strony przemysłu i rolników sprawiły, że rządy niektórych państw UE, m.in. Niemiec, zaczęły opóźniać wprowadzanie przepisów związanych z Europejskim Zielonym Ładem. Federacja Przemysłu Niemieckiego (BDI) wezwała rząd w Berlinie do skupienia się na wzroście gospodarczym przy tworzeniu polityki klimatycznej, sugerując korektę założeń Zielonego Ładu. Kraje unijne w Radzie UE zatwierdziły zmiany we Wspólnej Polityce Rolnej, znosząc część wymogów związanych z dekarbonizacją rolnictwa, takich jak obowiązek ugorowania gruntów.

„Te działania wskazują na rosnącą presję na dostosowanie ambitnych celów klimatycznych do aktualnych realiów gospodarczych i społecznych. To sygnał, że ambitne cele Zielonego Ładu mogą być trudne do realizacji w obecnych warunkach gospodarczych i politycznych” – ocenił dr Sosnowski.

Jako niepokojące ocenił badacz wiadomości płynące zza oceanu. W czasie prezydentury Donalda Trumpa Stany Zjednoczone wycofały się z Porozumienia Paryskiego i zlikwidowały ponad 125 regulacji środowiskowych. „Administracja Joe Bidena co prawda odwróciła część tych decyzji, ale powrót Donalda Trumpa do władzy w 2025 roku może ponownie zatrzymać politykę prośrodowiskową. Można się spodziewać, że plastikowe słomki i węgiel znów staną się symbolami amerykańskiej niezależności. USA ma również ogromny problem z recyklingiem – tylko 9 proc. plastiku podlega ponownemu przetworzeniu, a reszta trafia na wysypiska lub jest eksportowana do krajów Azji Południowo-Wschodniej” – podkreślił dr Sosnowski.

Badania cytowane przez eksperta z UŁ wskazują również na zmianę postaw konsumentów; w obliczu inflacji i rosnących kosztów życia coraz rzadziej wybierają oni prośrodowiskowe produkty, które często są droższe od tradycyjnych. Według EY Future Consumer Index, 67 proc. konsumentów stwierdziło, że wysokie ceny znacząco zniechęcają ich do zakupu produktów prośrodowiskowych. Jednocześńie według raportu „Circular Voice” opracowanego przez Stena Recycling, 80 proc. polskich konsumentów uważa za istotne, aby producenci wykorzystywali w swoich produktach materiały pochodzące z recyklingu.

„Gospodarka cyrkularna jest jak dieta – wszyscy się zgadzają, że warto, ale kiedy przychodzi co do czego, trudno zrezygnować z szybkich i wygodnych rozwiązań. Z jednej strony jej zalety są niezaprzeczalne – może zmniejszyć zużycie surowców, ograniczyć emisję dwutlenku węgla i stworzyć nowe miejsca pracy. Z drugiej strony polityczne i gospodarcze realia sprawiają, że wiele krajów i firm zaczyna się z niej wycofywać” – zaznaczył badacz.

Jego zdaniem, pytanie, czy gospodarka cyrkularna przetrwa, pozostaje otwarte. „Wiele zależy od decyzji politycznych w najbliższych latach oraz od tego, czy konsumenci i biznes będą gotowi ponosić wyższe koszty dla dobra środowiska. Jeśli nie, możemy stanąć w obliczu powrotu do modelu gospodarczego opartego na masowym zużyciu i marnotrawstwie zasobów” – uważa dr Sosnowski.

Fot. Pixabay / Pexels (domena publiczna)

Gospodarkagospodarka cyrkularnaodpadyrecyklingśmieci
Poprzednia Informacja
Ekspertka: Polska będzie hubem logistycznym dla odbudowy Ukrainy
Następna Informacja
Gospodarczy rollercoaster – jak pandemia, wojna i inflacja zmieniły sektor?

Zobacz podobne

Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego – ORKA jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski

Paulina Ledzinska18 listopada 202518 listopada 2025

Niedrogi czujnik do wykrywania w wodzie związków z fajerwerków

Paulina Ledzinska18 listopada 202518 listopada 2025

Nowy etap dla Świnoujścia: Przełomowe operacje LNG

LK18 listopada 202518 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego – ORKA jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski
  • Niedrogi czujnik do wykrywania w wodzie związków z fajerwerków
  • Nowy etap dla Świnoujścia: Przełomowe operacje LNG
  • Vestas pod lupą radnych: Wyjazdowa komisja w szczecińskiej fabryce
  • Zobacz kielich sprzed 300 lat [ZDJĘCIA]

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Spotkanie ekspertów: „Bezpieczeństwo transportu intermodalnego — szanse i zagrożenia”

LK16 listopada 202516 listopada 2025
16 listopada 202516 listopada 20250

„Barierą jest cena zielonego wodoru na rynku” –...

Paulina Ledzinska16 listopada 202515 listopada 2025
16 listopada 202515 listopada 20250

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie