Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku gotowy w ponad 90 procentach
Aktualności Porty Ważne

Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku gotowy w ponad 90 procentach

Przez Paulina Ledzinska21 stycznia 2025

Zaawansowanie budowy Morskiego Terminala Przeładunkowego Produktów Ropopochodnych ORLEN w Gdańsku przekracza już 90 procent. Trwają końcowe prace nad wyposażeniem obiektu, a latem 2024 roku na pomostach przeładunkowych 380-metrowego nabrzeża zainstalowano najważniejsze elementy terminala – 8 zautomatyzowanych ramion nalewczych (o masie około 18 ton każde), które posłużą do przeładunku surowców i produktów między statkami i instalacjami gdańskiej rafinerii.

Terminal obsłuży jednostki morskie o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. Powstały już dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców, każde z nich wyposażono w cztery dwukierunkowe ramiona nalewcze.

„Zakończył się już m.in. montaż stalowych konstrukcji masztów przeciwpożarowych oraz pomp, zasilających je wodą z Martwej Wisły. Wykonano specjalistyczne zabezpieczenia, zamontowano zawory regulacyjne, układy pomiarowe, ogrodzenie terminala i szlabany. Gotowe są wszystkie nawierzchnie i oświetlenie obiektu, wraz z awaryjnym agregatem prądotwórczym, a także pomieszczenia ochrony. Na ukończeniu są systemy automatyki” – wylicza Marcin Niezgoda, kierownik projektu w Dziale Projektów Inwestycyjnych ORLEN w Gdańsku.

Do uzupełnienia pozostały jeszcze instalacja przeciwpożarowa oraz wyposażenie sterowni. Trwa montaż systemu monitoringu wizyjnego oraz układów pomiarowych na stanowiskach przeładunkowych. Następnie, wykonane zostaną rozruchy układów sterowniczych.

Przypomnijmy, że dzięki zastosowaniu specjalistycznego, pływającego dźwigu – montaż ośmiu potężnych ramion nalewczych trwał tylko jeden dzień. Każde z ramion zamontowano w ciągu jednej roboczogodziny, podczas gdy standardowo taka operacja trwa cały dzień. – To było najbardziej spektakularne przedsięwzięcie 2024 roku, a rok 2025 będzie kluczowy. Przed nami testy i rozruch wszystkich zainstalowanych elementów, opracowanie oprogramowania do obsługi nalewu, a następnie obsługa pierwszego tankowca – relacjonuje Maciej Klecha, Kierownik Budowy z Grupy NDI.

Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle poprawi rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla) oraz transportu produktów, powstających w gdańskiej rafinerii. Jego docelowe moce mogą wynieść nawet do 2 milionów ton produktów rocznie. Wartość inwestycji wyniesie ok. 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w połowie 2025 r.

Terminal będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku koleją oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji. Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych.

Dostęp do morza zwiększy efektywność zakupową i handlową. Morski terminal odciąży ponadto funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów pomiędzy rafinerią, a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Obecnie produkty przesyłane są za pośrednictwem zewnętrznych portów w Gdańsku i Gdyni.

Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum spółek sopockiej Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.

źródło: PAP / fot: Orlen

budowaGdańskInwestycjeorlenTerminalterminal przeładunkowy
Poprzednia Informacja
Szefowie MON Polski i Szwecji o współpracy firm zbrojeniowych oraz w ochronie Bałtyku
Następna Informacja
Dobry rok dla polskich portów – nadzieje na dalszy rozwój w 2025 roku

Zobacz podobne

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 

LK6 listopada 20256 listopada 2025

Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum

Paulina Ledzinska6 listopada 20256 listopada 2025

Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej

Paulina Ledzinska6 listopada 20255 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 
  • Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum
  • Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej
  • „Sabotaż, szpiegostwo, atak” – to tematyka grudniowego forum o bezpieczeństwie
  • Klimczak: 450 mln euro z UE na rozwój infrastruktury kolejowej i morskiej

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie