Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Porty
  • Dobry rok dla polskich portów – nadzieje na dalszy rozwój w 2025 roku
Porty Ważne

Dobry rok dla polskich portów – nadzieje na dalszy rozwój w 2025 roku

Przez Sonia Mrzygłocka22 stycznia 202522 stycznia 2025

Polskie porty morskie, mimo niesprzyjających warunków geopolitycznych, zakończyły 2024 rok z rekordowymi wynikami. Dynamiczny rozwój portu w Szczecinie oraz pozytywne wyniki portów w Trójmieście świadczą o dobrej kondycji sektora morskiego i logistyki. Przedsiębiorcy branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka) wskazują jednak, że kluczowe dla dalszego rozwoju będzie ustabilizowanie sytuacji międzynarodowej oraz kontynuacja inwestycji.

Rekordowe wyniki portów w 2024 roku

Opublikowane przez Ministerstwo Infrastruktury dane potwierdzają, że polskie porty morskie utrzymują silną pozycję na rynku. W Szczecinie przeładunki wzrosły o ponad 11%, a w Gdańsku i Gdyni o około 9%. Co istotne, większość grup towarowych odnotowała wzrost, z wyjątkiem węgla, którego przeładunki były wyjątkowo wysokie w 2023 roku z powodu zagrożenia energetycznego związanego z wojną w Ukrainie.

– Port w Szczecinie dynamicznie się rozwija. Utrzymanie wysokiej pozycji rozwojowej mimo trudnych warunków to duży sukces – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. – Eksport towarów rośnie, a sektor e-commerce nabiera dynamiki. Rok 2025 zapowiada się jeszcze lepiej.

Inwestycje procentują

Sukces polskich portów to efekt dużych inwestycji w infrastrukturę. W Szczecinie szczególnie widoczne są efekty modernizacji nabrzeży, które zwiększyły ich zdolności przeładunkowe. Kluczową rolę odgrywa tu przeładunek produktów spożywczych, zwłaszcza ryb, co jest jednym z głównych filarów działalności portu.

– Rozwój sektora offshore i inwestycje w tym zakresie również wkrótce wpłyną na statystyki przeładunków, choć będzie to widoczne w najbliższych latach – dodaje Mojsiuk.

W Trójmieście inwestycje w portach kontenerowych, takich jak Baltic Hub, przyczyniają się do dynamicznego wzrostu przeładunków w tej kategorii. Z kolei port w Świnoujściu rozwija się jako węzeł transportu intermodalnego, co otwiera go na nowych klientów i grupy towarowe.

Wpływ geopolityki na branżę TSL

Eksperci branży TSL podkreślają, że polskie porty odczuły skutki wojny w Ukrainie. Porty były często wykorzystywane jako alternatywne miejsca przeładunku dla towarów ukraińskich, a wzrost popytu na węgiel spowodował problemy z dostępnością magazynów i placów składowych.

– Wojna zmieniła układ sił gospodarczych w regionie – mówi Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL. – Inwestycje w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie czy Świnoujściu znacząco poprawiły potencjał przeładunkowy i logistykę.

Sektor e-commerce i kontenery zyskują na znaczeniu

Zauważalny jest również wzrost przeładunków w sektorze kontenerowym oraz związanym z e-commerce. – Spedycja morska miała dobry rok, można ocenić go na „czwórkę z plusem” – mówi Hołowacz. – Wszyscy jednak oczekują stabilizacji gospodarczej, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju transportu morskiego, lądowego i intermodalnego.

Rok 2025 – czas nowych wyzwań i szans

Polskie porty stoją przed wielką szansą na dalszy rozwój, jednak wiele zależeć będzie od czynników zewnętrznych, takich jak stabilizacja geopolityczna, drożność szlaków komunikacyjnych czy kontynuacja kluczowych inwestycji.

– Jeżeli unikniemy negatywnych czynników zewnętrznych, sektor morski w 2025 roku będzie rozwijał się jeszcze dynamiczniej – podsumowuje Hanna Mojsiuk.

Polskie porty są gotowe na nowe wyzwania i mają solidne podstawy do dalszego wzrostu, co czyni je jednym z kluczowych elementów rozwoju gospodarczego kraju.

Poprzednia Informacja
Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku gotowy w ponad 90 procentach
Następna Informacja
Psy Morskiego Oddziału Straży Granicznej doskonalą swoje umiejętności

Zobacz podobne

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 

LK6 listopada 20256 listopada 2025

Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum

Paulina Ledzinska6 listopada 20256 listopada 2025

Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej

Paulina Ledzinska6 listopada 20255 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 
  • Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum
  • Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej
  • „Sabotaż, szpiegostwo, atak” – to tematyka grudniowego forum o bezpieczeństwie
  • Klimczak: 450 mln euro z UE na rozwój infrastruktury kolejowej i morskiej

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie