Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Port Gdańsk i Bangladesz rozmawiają o morskiej współpracy i LNG

W Porcie Gdańsk odbyły się rozmowy z przedstawicielami Ambasady Bangladeszu. W centrum dyskusji mowa o bezpośrednim szlaku handlowym, LNG oraz zacieśnieniu relacji z największym portem tego azjatyckiego kraju.

Gościem gdańskiego portu była delegacja Ambasady Bangladeszu, na czele z ambasadorem J.E. Md Mainulem Islamem i pierwszym sekretarzem Biswajitem Debnathem. Rozmowy dotyczyły utworzenia bezpośrednich szlaków morskich między Polską a Bangladeszem, współpracy z Portem Chittagong oraz rozwijania infrastruktury LNG w Gdańsku.

Port Gdańsk zaprezentował swoim gościom strategiczne znaczenie i potencjał rozwojowy. Jak wskazuje Port Gdańsk, Bangladesz to kierunek, który prezentuje dynamiczny rozwój:

– Bangladesz to kraj o rosnącym znaczeniu gospodarczym. Dziś liczy około 173 miliony mieszkańców, co czyni go ósmym najbardziej zaludnionym państwem na świecie. Z bardzo młodą populacją i dynamicznie rosnącą klasą średnią, stanowi ogromny rynek konsumencki oraz siłę roboczą, która napędza przemysł i eksport. Choć jest znany głównie z potężnego sektora tekstylnego (drugi eksporter odzieży na świecie), Bangladesz inwestuje także w rozwój branż takich jak: elektronika i sprzęt AGD, farmaceutyki, energetyka (w tym LNG i odnawialne źródła energii), przemysł spożywczy, technologie cyfrowe i IT.

Możliwości współpracy energetycznej związane są z Terminalem LNG w Gdańsku. Rozmowy dotyczyły też potencjalnego uruchomienia bezpośrednich połączeń kontenerowych z Portem Chittagong, który obsługuje ponad 90% zagranicznego handlu morskiego Bangladeszu.

–  Największym i najważniejszym portem morskim Bangladeszu jest Port Chittagong (Chattogram) – położony nad Zatoką Bengalską, w południowo-wschodniej części kraju. Obsługuje on ponad 90% całego morskiego handlu zagranicznego Bangladeszu, z przeładunkami przekraczającymi 3 miliony TEU rocznie. To port o strategicznym znaczeniu dla regionu Azji Południowej i główny węzeł logistyczny dla eksportu tekstyliów, produktów rolnych, komponentów elektronicznych i wielu innych grup towarowych – przekazuje port Gdańsk.

Obecnie wymiana towarowa między Polską a Bangladeszem odbywa się głównie przez porty pośrednie, takie jak Singapur czy Colombo.

fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk Spółka Akcyjna

Zobacz podobne

Nowe oblicze przystani rybackiej. Rusza modernizacja z unijnym wsparciem

Daria Czaja

Jakie badania przeprowadził Sławosz Uznański‑Wiśniewski? Polskie misje badawcze zakończone sukcesem

Daria Czaja

Dramat na Morzu Czerwonym: Decyzja o zakończeniu poszukiwań zaginionej załogi

LK

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie