Polski Portal Morski
Aktualności Ważne Żegluga

Hybrydowy prom z Gdańska już na wodzie [WIDEO]

Remontowa Shipbuilding oddała nowoczesny prom w ręce norweskiego armatora Torghatten Nord AS. Prom o napędzie hybrydowym został zwodowany i będzie zasilał ekologiczną morską flotę w Skandynawii.

Pasażersko-samochodowy prom przeznaczony będzie do obsługi połączenia Stornes-Bjørnerå w północnej Norwegii.

Wodowanie miało miejsce w gdańskim doku. Obecni byli przedstawiciele zarówno stoczni, jak i armatora, w tym kierownik projektu ze strony Remontowej – Piotr Alboszta.

Podkreślił on, że prace postępują zgodnie z planem, jednostka jest już bliska ukończenia i wyjścia do pracy.

– Wodowanie przebiegło bardzo sprawnie i zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Obecnie zakres wszystkich prac na statku jest zaawansowany w blisko 80 procentach i wkrótce będziemy przygotowywać prom do prób portowych (Harbour Acceptance Tests), których start jest planowany na drugą połowę września – mówił Piotr Alboszta.

Prom mierzy 63,65 metra długości i 15,5 metra szerokości. Na jego pokładzie zmieści się 149 osób oraz 50 samochodów osobowych. Napęd hybrydowy opiera się na dwóch pędnikach azymutalnych z pionowo ustawionymi silnikami elektrycznymi. Zasilane są one z baterii, które ładowane będą z lądu podczas postoju w porcie. W razie potrzeby jednostka może być również zasilana z agregatów.

Projekt jednostki przygotowało norweskie biuro The Norwegian Ship Design Company AS we współpracy z Remontowa Marine Design & Consulting. Projekt zakładał zastosowanie lekkich materiałów oraz nowoczesnych systemów, mających ograniczyć straty energii i zminimalizować zużycie paliwa.

Współpracy pomiędzy Remontową a Torghatten Nord AS rozpoczęła się już w 2009 roku. W przeszłości gdańska stocznia dostarczyła norweskiemu operatorowi cztery promy zasilane LNG.

Nowa jednostka hybrydowa ma rozpocząć służbę w I kwartale 2026 roku. Połączenie, które będzie obsługiwać trwa zaledwie 12 minut. Prom odegra ważną rolę w codziennej komunikacji w regionie Troms.

fot. Remontowa Shipbuilding S.A.

Zobacz podobne

Szczecin stawia na rozwój: Miasto i port grają do jednej bramki

LK

„Trzeba jak najlepiej zabezpieczyć polskie wybrzeże”. Szef MON o umowie na 18 radarów

Paulina Ledzinska

Na dnie Bałtyku przesuwane są głazy w związku z budową farmy wiatrowej Baltica 2

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie