Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Porty
  • Strajk pilotów morskich sparaliżował belgijskie porty
Porty Aktualności Ważne Żegluga

Strajk pilotów morskich sparaliżował belgijskie porty

Przez Paulina Ledzinska17 października 202517 października 2025

Od ponad tygodnia belgijskie porty Antwerpia-Brugia, Zeebrugge i Gandawa mierzą się z poważnymi zakłóceniami w ruchu morskim. Strajk flamandzkich pilotów portowych, protestujących przeciwko rządowej reformie emerytalnej, doprowadził do chaosu i opóźnień w dostawach towarów oraz paliw. W szczytowym momencie ponad 180 statków czekało na wejście lub opuszczenie portu, a transport morski w Belgii praktycznie stanął.

Strajk rozpoczął się dokładnie 5 października i był odpowiedzią na reformę emerytalną rządu federalnego, która zdaniem pilotów, znacząco obniży ich przyszłe świadczenia. W proteście uczestniczyły trzy stowarzyszenia zawodowe (AvK, BvL, OVL) oraz trzy centrale związkowe (ACOD, ACV, VSOA). Piloci prowadzą tzw. strajk włoski, czyli pracują zgodnie z przepisami, lecz w sposób znacznie spowalniający operacje.

Agencja prasowa Reuters informowała 8 października, że ruch w porcie Antwerpia-Brugia został poważnie zakłócony przez akcję protestacyjną flamandzkich pilotów portowych. Port, który zwykle obsługuje od 60 do 80 statków dziennie, przyjął jednego dnia zaledwie 31 jednostek. Część statków została opóźniona lub uwięziona w porcie, inne skierowano do portów alternatywnych. Od początku protestu, każdego dnia blokowanych było od 100 do 150 statków.

Według aktualnych informacji Reutersa z 16 października, strajk doprowadził do poważnych zatorów logistycznych, szczególnie w sektorze paliwowym.

Z kolei według S&P Global Commodity Insights, strajk pilotów wpłynął nie tylko na transport morski, ale także na dostawy ropy i paliw w Europie, szczególnie w sytuacji, gdy Antwerpia jest jednym z głównych punktów przeładunkowych paliwa lotniczego na kontynencie.

Port Antwerpia-Brugia pracuje zaledwie na 70% normalnej przepustowości. Władze portu potwierdziły, że 128 statków nadal czeka na wejście, a 60 na opuszczenie portu.

Związek pilotów ogłosił tymczasowe zawieszenie strajku do 24 października. Mimo to część pracowników kontynuuje tzw. akcję spowolnienia pracy (go-slow), co nadal utrudnia przywrócenie normalnego ruchu.

fot: Port Antwerpia-Brugia

Antwerpia Brugiapilot morskipolska morskaporty morskieTransport Morski
Poprzednia Informacja
Wybór oferenta w programie ORKA musi gwarantować suwerenność Marynarki Wojennej i polskiego przemysłu stoczniowego w Polsce
Następna Informacja
87 lat temu zwodowano ORP Sęp

Zobacz podobne

Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Paulina Ledzinska14 listopada 202513 listopada 2025

Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób
  • Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem
  • Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy
  • Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power
  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Morskie prawo w praktyce: konferencja „Prawnik w Branży...

LK30 października 202513 listopada 2025
30 października 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie