Polski Portal Morski
Aktualności Środowisko Ważne

Przetarg na oczyszczenie dna Bałtyku. Jakie skarby uda się wydobyć?

Niewybuchy, kotwice, zabytki – Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na oczyszczenie dna morskiego w Świnoujściu z obiektów niebezpiecznych i potencjalnie historycznych. Prace prowadzone będą w rejonie planowanego falochronu osłonowego dla przyszłego terminala kontenerowego, który ma powstać w ramach rozbudowy portu zewnętrznego. Termin składania ofert mija 28 maja.

Pod powierzchnią osadów może znajdować się nawet kilka tysięcy obiektów metalowych, w tym niewybuchy, elementy wraków, historyczne kotwice czy uzbrojenie – część z nich pochodzi z okresu II wojny światowej.

— Ten obszar rzeczywiście na wschód od istniejącego terminala LNG… Wiemy, że tam zalega przynajmniej kilka tysięcy obiektów metalowych. To nie znaczy oczywiście, że to są wszystko obiekty niebezpieczne, ale możemy założyć, że na pewno jakieś niebezpieczne się tam znajdują – mówi dyrektor Urzędu Morskiego, Wojciech Zdanowicz.

Oczyszczanie będzie się odbywać pod ścisłym nadzorem archeologicznym, a znaleziska historyczne mają trafić do odpowiednich instytucji.

— Dyrektor Urzędu Morskiego oprócz wielu innych różnych zadań jest również- można powiedzieć – konserwatorem zabytków na akwenach morskich. Dbamy o takie znaleziska – dodaje.

Urząd Morski ma już doświadczenie w takich pracach. Podczas pogłębiania toru wodnego Świnoujście–Szczecin wydobyto ponad 100 ton znalezisk, w tym zabytkowe kotwice, części wraków, silniki samolotów i średniowieczną broń. Większość z nich trafiła do muzeów – m.in. w Kołobrzegu – lub została wykorzystana w przestrzeni publicznej jako „witacze”.

— Tego nie wolno wrzucić do kosza. Współpracujemy z archeologami i muzealnikami, szczególnie z dyrektorem Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, panem Aleksandrem Ostaszem, który jest naszym podstawowym lokalnym archeologiem – mówi Zdanowicz.

Zabezpieczone zostaną nie tylko artefakty, ale i niebezpieczne obiekty, które mogą stwarzać zagrożenie dla przyszłej infrastruktury portowej. Równolegle trwają przygotowania do budowy toru podejściowego i planowanego terminala kontenerowego w Świnoujściu.

zdjęcie ilustracyjne, Pixabay / Henning_W (domena publiczna)

Zobacz podobne

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Ujemne ceny energii elektrycznej w Polsce: Producenci OZE muszą działać

LK

Polskie firmy zrealizują kluczowe elementy projektu FSRU

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie