Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Ważne
  • Nowy prom PŻM będzie miał chrzest w Szczecinie
Ważne Aktualności

Nowy prom PŻM będzie miał chrzest w Szczecinie

Przez LK26 września 202526 września 2025

Szczecin szykuje się na niezwykłe wydarzenie. Jak przekazuje rzecznik grupy PŻM – Krzysztof Gogol, chrzest „Jantar Unity” planowo ma odbyć się już w grudniu. Mieszkańcy będą mogli nie tylko obejrzeć uroczystość, ale także wejść na pokład i zobaczyć statek od środka.

Prom nowej generacji

„Jantar Unity” powstał w Gdańskiej Stoczni Remontowej i jest pierwszą z trzech jednostek, które trafią do polskich armatorów obsługujących linie między Świnoujściem a południową Szwecją. To jednostka prototypowa – wzór dla kolejnych statków tej serii. Będzie pływać w barwach spółki Polsca, która zarządza flotą PŻM, Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i Euroafriki.

Rozmiary statku robią wrażenie. Ma 195,6 metra długości i 32,2 metra szerokości. Linie ładunkowe mierzą 4100 metrów, co pozwoli na transport setek samochodów ciężarowych i osobowych. 

— „Statek będzie miał bardzo długa linię ładunkową — około 4 km, całkiem inaczej niż obecne promy. Można wyobrazić sobie korek na drodze, który mierzy 4 kilometry i te wszystkie samochody mogłyby się na nim zmieścić” — opisuje rzecznik grupy PŻM. 

Na pokładzie znajdzie się miejsce dla 400 pasażerów oraz 50-osobowej załogi. To oznacza, że prom jest w stanie jednocześnie przewozić ludzi i ogromne ilości towarów, co znacząco zwiększy potencjał transportowy polskiej floty. 

Próby morskie na Bałtyku

Zanim prom trafi do użytku, musi przejść próby morskie. Pierwsza część prób rozpoczęła się 15 września na Morzu Bałtyckim i trwała tydzień. Sprawdzano wtedy działanie napędu przy pełnym obciążeniu, systemy nawigacyjne, bezpieczeństwa i łączności. Na pokładzie zainstalowano urządzenia różnych producentów, więc konieczne było ich dokładne skalibrowanie i sprawdzenie, czy współpracują ze sobą bez zarzutu. 

Obecnie trwa druga część prób, tym razem z udziałem armatora i klasyfikatora. 

— „Na przełomie tego i przyszłego tygodnia statek powinien wrócić z prób. Jest to prototyp, więc oczywiście cos może być do poprawy. Jeśli wszystkie proby wypadną pomyślnie od razu po próbach statek trafi do stoczni na końcowe prace wykończeniowe, a w grudniu zostanie przekazany operatorowi” — przekazał Krzysztof Gogol. 

Ekologiczna rewolucja

Nowy prom to nie tylko morski gigant, ale także przykład nowoczesnej, proekologicznej technologii. 

— „Prom będzie różnił się przede wszystkim tym, że będzie napędzany gazem LNG, który emituje 25% mniej CO₂ w porównaniu do tradycyjnych silników” — wyjaśnia Gogol. 

Zamiast tradycyjnych silników olejowych, jednostka korzysta z napędu opartego na skroplonym gazie ziemnym (LNG). Dodatkowo wspiera go system bateryjny, co tworzy układ hybrydowy. 

Innowacyjne rozwiązania zastosowano także w samym układzie napędowym. Zamiast konwencjonalnych śrub statek wyposażono w dwa pędniki azymutalne na rufie i dwa stery strumieniowe na dziobie. To sprawi, że manewrowanie w ciasnych portach będzie łatwiejsze, szybsze i bezpieczniejsze. 

Szczecińskie święto nad wodą

Ogromne emocje budzi także to, że uroczysty chrzest promu odbędzie się przy Wałach Chrobrego. To wyjątkowe miejsce w Szczecinie. Statek zacumuje vis-à-vis reprezentacyjnych gmachów Urzędu Wojewódzkiego i Akademii Morskiej, co zapewni mu wspaniałą oprawę.

Choć dokładny termin nie jest jeszcze znany, wiele wskazuje, że będzie to w grudniu tego roku.  

Organizatorzy przygotowali także dodatkową atrakcję — udostępnienie promu do zwiedzania. Mieszkańcy i turyści będą mogli wejść na pokład i na własne oczy zobaczyć najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne. Od systemów napędowych, przez urządzenia ekologiczne, aż po przestrzenie pasażerskie. To rzadkość, bo zwykle takie jednostki od razu wyruszają w rejsy i nie ma okazji, by je obejrzeć.

Podobne wydarzenia miały już miejsce w Szczecinie, gdy prezentowano promy „Skania” i „Wolin”. Jednak tamte jednostki były mniejsze i wcześniej eksploatowane. Tym razem miasto będzie gościć statek zupełnie nowy. 

Nowa era żeglugi

„Jantar Unity” symbolizuje zmiany, jakie zachodzą w polskiej flocie. To krok w stronę nowoczesności, ekologii i większej konkurencyjności na Bałtyku. Dla pasażerów oznacza wygodę i bardziej przyjazne dla środowiska podróże, a dla gospodarki – zwiększenie możliwości transportowych i wzmocnienie pozycji polskich armatorów.

Chrzest jednostki w Szczecinie będzie nie tylko uroczystością branżową, ale też wydarzeniem miejskim, które przyciągnie tłumy mieszkańców i turystów. To moment, w którym historia spotka się z przyszłością – bo Wały Chrobrego już nieraz gościły statki, które stawały się symbolami swoich czasów. Teraz do tej listy dopisze się „Jantar Unity”. 

Fot. Grupa PŻM

chrzestJantar UnityLNGMorze BałtyckienapędPolScaPOLSCA Baltic Ferriespolska morskapolska-morskaproby morskiePŻMSzczecinwały chrobrego
Poprzednia Informacja
Manewry „Nieustraszony Rekin-25” na Bałtyku
Następna Informacja
Sejm uchwalił ustawę o pomocy armatorom statków rybackich w związku z zakazem połowu dorszy

Zobacz podobne

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 

LK6 listopada 20256 listopada 2025

Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum

Paulina Ledzinska6 listopada 20256 listopada 2025

Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej

Paulina Ledzinska6 listopada 20255 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 
  • Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum
  • Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej
  • „Sabotaż, szpiegostwo, atak” – to tematyka grudniowego forum o bezpieczeństwie
  • Klimczak: 450 mln euro z UE na rozwój infrastruktury kolejowej i morskiej

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie