Polski Portal Morski
Aktualności Offshore Porty Technologie Ważne

Koniec prac głębinowych w nowym terminalu instalacyjnym T5

W porcie Gdańsk, na budowie instalacji dla morskich farm wiatrowych (T5), zakończono kolejny etap projektu. Jest to jedna z najważniejszych inwestycji dla rozwoju krajowej energetyki i gospodarki. W terminalu montowane będą elementy turbin i wież dla elektrowni Baltica 2 i 3.

Prace polegały na przygotowaniu terenu pod budowę tzw. sztucznej wyspy. W akwenie zamontowano 50 pali rurowych, będących fundamentem konstrukcji nabrzeża. Powierzchnia około 21 hektarów niedługo zostanie całkowicie „zalądowana”. Finałem prac będzie głębokowodny terminal o długości nabrzeży 800 metrów, w tym nabrzeże importowe (tzw. inbound quay) oraz nabrzeże eksportowe dla statków typu jack-up (tzw. outbound quay), o głębokości przy nabrzeżach 17,5 metra i wyposażone w rampę Ro-Ro. Umożliwi to cumowanie statków instalacyjnych i zaopatrzeniowych terminali offshore o długości do 170 metrów. Dla spełnienia warunków technicznych nabrzeża muszą zostać wyposażone w urządzenia odbojowe, pachoły cumownicze i drabinki.

Budowa terminala offshore w Gdańsku

Przypomnijmy, że 13 listopada 2024r. oficjalnie wystartowała budowa terminala T5 w części terminala kontenerowego Baltic Hub. Harmonogram budowy przewiduje zakończenie obudowy terenu – mówiła Magdalena Jagła, kierownik ds. marketingu i komunikacji Baltic Hub sp. z o.o.

– Chodzi o wykonanie konstrukcji stalowych nabrzeży i proces „zalądowienia” 21 hektarów w 2025 roku, a kolejne etapy, w tym prace żelbetowe i wykończeniowe, będą realizowane w 2026 roku. Całość zakończymy w trzecim kwartale 2026 roku, aby następnie przekazać terminal pierwszemu deweloperowi morskiej energetyki wiatrowej – przekazała Jagła.

To nie będzie identyczny terminal jak wcześniejszy T3. Różnić się będą charakterem wykończenia i wyposażeniem.

Terminal T5 charakteryzował się będzie brakiem stałych dźwigów oraz nawierzchnią z kruszywa łamanego. Jest odpowiednio skierowane dla specyfiki masywnych konstrukcji farm wiatrowych i ich przenoszenia. Ponadto jak wspominano wcześniej dodatkowo zamontowana rampa Ro-Ro, która transportem kołowym odpowiednio przeniesie komponenty.

– Zakończenie tej inwestycji to będzie dla nas duży krok w kierunku wsparcia transformacji energetycznej kraju. Terminal T5 nie tylko umożliwi sprawne operacje związane z montażem farm wiatrowych, ale także wzmocni pozycję regionu jako lidera w obsłudze projektów offshore na Bałtyku – opowiadała przedstawicielka Baltic Hub.

Fundusz budowy terminala T5 Baltic Hub

Przewidywane ukończenie prac nastąpi w 3 kwartale 2026 r. Realizację tej inwestycji możliwa jest dzięki środkom pozyskanym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) i wynoszą 1,177 mld zł, z czego 900 mln zł to sprawcie unijne. Inwestorami są Polski Fundusz Rozwoju i Baltic Hub, a generalnym wykonawcą spółka NDI.

To pierwszy tego rodzaju terminal na polskim pasie morskim. Obsługiwać będzie zlecenia z zakresu magazynowania, preinstalacji przed bezpośrednią instalacją na morzu turbin oraz rozładunku, przygotowania do transportu i załadunek elementów turbin wiatrowych, które będą transportowane do docelowych lokalizacji offshore.

Ukończenie terminowe inwestycji jest ważne, ponieważ Baltic Hub zawarł już umowy na dzierżawę z PGE Baltica, firmą budującą farmy wiatrowe.

Fot. Polski Fundusz Rozwoju S.A.

Zobacz podobne

To nie zawód dla każdego. Szczera rozmowa z byłym marynarzem

DC

Dno Bałtyku będzie oczyszczone pod farmy wiatrowe

DC

Marcin Jarzyński nowym Zastępcą Prezesa ds. Ochrony przed Powodzią i Suszą

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie