Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Raport: zdolność Europy do importu LNG do 2030 r. będzie ponad trzykrotnie wyższa niż popyt
Aktualności Inne Ważne

Raport: zdolność Europy do importu LNG do 2030 r. będzie ponad trzykrotnie wyższa niż popyt

Przez Paulina Ledzinska19 lutego 202519 lutego 2025

Do 2030 r. zdolność Europy do importu LNG będzie ponad trzykrotnie wyższa niż popyt – wynika z raportu Institute for Energy Economics and Financial Analysis. Eksperci wskazali, że w latach 2021–2024 popyt na gaz w Europie spadł o 20 proc., a terminale importowe wykorzystywane są w 42 proc.

Polska importowała w 2024 r. tyle samo gazu co w 2023 r. – 6,4 mld m sześc. Od stycznia do listopada wydała 1,1 mld euro na import z USA (56 proc. wolumenu) i 650 mln euro z Kataru (38 proc.) – wynika z raportu Institute for Energy Economics and Financial Analysis (IEEFA). Jego autorzy wskazali też, że w polskich planach jest zwiększenie możliwości importu o 73 proc. do 2030 r.

Zwrócili natomiast uwagę, że na czele rankingu państw UE o największej redukcji importu gazu stoją Wielka Brytania (47 proc.), Belgia (29 proc.) Hiszpania (28 proc.).

Autorzy raportu podali, że 46 proc. europejskiego importu LNG w 2024 r. pochodziło z USA, zaznaczając, że import z tego kraju spadł w ubiegłym roku o 18 proc. Eksperci dodali, że europejski i unijny import rosyjskiego LNG wzrósł w ubiegłym roku odpowiednio o 12 proc. i 18 proc. „Dzieje się tak pomimo celu UE, jakim jest zakończenie zależności od rosyjskich paliw kopalnych do 2027 r.” – stwierdzili.

IEEFA prognozuje, że zdolność regazyfikacji LNG w Europie do 2030 r. będzie ponad trzykrotnie wyższa niż zapotrzebowanie na LNG. W raporcie wyjaśniono, że częściowo za sprawą wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych i polityce mającej na celu ograniczenie zużycia gazu, zapotrzebowanie na gaz w Europie w latach 2021–2024 spadło o 20 proc. Od początku 2022 r. natomiast zdolności importowe LNG na kontynencie wzrosły o 31 proc. Eksperci zaznaczyli jednak, że średni wskaźnik wykorzystania terminali importowych LNG w UE spadł z 58 proc. w 2023 r. do 42 proc. w 2024 r.

„Połowa terminali importowych LNG w UE miała wskaźnik wykorzystania poniżej 40 proc., w tym niektóre z nowych instalacji” – stwierdziła Ana Maria Jaller-Makarewicz, główna analityczka ds. energii europejskiej IEEFA . Jej zdaniem taka sytuacja to efekt niższego popytu na LNG. „Podwojenie liczby nowych terminali LNG bez uwzględnienia trendów popytu zwiększa ryzyko przeinwestowania i niepełnego wykorzystania infrastruktury w miarę przyspieszania transformacji energetycznej” – oceniła.

Z kolei specjalistka ds. klimatu i gazu kopalnego, Polskiej Zielonej Sieci Diana Maciąga uważa, że spadek importu skroplonego gazu to dowód na to, że transformacja energetyczna w Europie działa, „a zielone polityki należy kontynuować, a nie osłabiać”. „Naszym nadrzędnym interesem jest ograniczanie zapotrzebowania na ten surowiec” – podkreśliła. „Każdy metr sześcienny gazu, którego nie potrzebujemy, zwiększa bezpieczeństwo, odporność i konkurencyjność Unii Europejskiej” – oceniła. „To też jedyna gwarancja, że europejskie pieniądze nie trafią do kremlowskiego reżimu, który tylnymi drzwiami wysyła na nasz rynek coraz więcej rosyjskiego LNG” – podkreśliła ekspertka. 

źródło: PAP / fot: terminal LNG, ilustracyjne

Gaz ZiemnyimportInstitute for Energy Economics and Financial AnalysisLNGpolska morskaraportTerminale
Poprzednia Informacja
Koniec prac głębinowych w nowym terminalu instalacyjnym T5
Następna Informacja
Zamarzła Hańcza, najgłębsze jezioro w Polsce

Zobacz podobne

“TONIEMY!” – dramatyczny apel i szybka akcja ratowników. Kadłub luksusowego statku przeciekał

Paulina Ledzinska10 listopada 202510 listopada 2025

Prezydenckie weto zatrzymało Park Doliny Dolnej Odry. Jest komentarz rzecznika

LK9 listopada 20259 listopada 2025

Woda, która zostaje: Jak Wody Polskie walczą o każdy litr

LK9 listopada 20259 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • “TONIEMY!” – dramatyczny apel i szybka akcja ratowników. Kadłub luksusowego statku przeciekał
  • Prezydenckie weto zatrzymało Park Doliny Dolnej Odry. Jest komentarz rzecznika
  • Woda, która zostaje: Jak Wody Polskie walczą o każdy litr
  • Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym
  • Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie