Tor wodny Szczecin-Świnoujście ma 67 kilometrów i łączy port w Szczecinie z otwartym morzem. Jego historia sięga XIX wieku. Modernizacja była już koniecznością. Tor zostanie pogłębiony do 12,5 metra, co sprawi, że do szczecińskiego portu będą mogły zawijać jednostki o zanurzeniu 11 metrów i z ładunkiem 45-50 tys. Na torze wodnym trwają prace związane z profilowaniem skarp i niwelacją dna oraz czynności odbiorowe prac pogłębiarskich.
Sprawdźmy jak postępują prace nad modernizacją. Aktualnie przy obydwu wyspach zakończył się montaż kamienia hydrotechnicznego do umacniania skarp podwodnych. Z kolei przy wyspie W22 zakończyły się prace przy budowie przystani dla statków, prace trwają jeszcze przy wyspie W28. W obszarze obrotnicy Orli Przesmyk trwają prace przy umacnianiu i profilowaniu skarp podwodnych przy Ostrowie Grabowskim, Wielkiej Kępie i Radolinie, trwa także instalacja geowłókniny i kamienia hydrotechnicznego.
Warunki żeglugi
Wszyscy użytkownicy akwenu mogą śledzić zakładkę „Bezpieczeństwo morskie – warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne. W dalszym ciągu obowiązuje Komunikat nr 4/2020 Kapitana Portu Trzebież wraz z mapami oraz jego korekty, dotyczące zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się na Zalewie Szczecińskim pracami.


źródło/ fot. Urząd Morski w Szczecinie