Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Ważne
  • Zmieni oblicze gospodarki morskiej. Co zakłada „Przylądek Pomerania”?
Ważne Porty

Zmieni oblicze gospodarki morskiej. Co zakłada „Przylądek Pomerania”?

Przez Bartłomiej Czetowicz3 listopada 20253 listopada 2025

Projekt Przylądek Pomerania to inwestycja o ogromnej skali i znaczeniu dla polskiej gospodarki morskiej – przekonują przedstawiciele rządu. Ma to być nowy port zewnętrzny u wybrzeży Świnoujścia, który połączy funkcję terminalu kontenerowego z utworzeniem 186 hektarów nowego lądu na morzu.

Kluczowym celem tej inwestycji jest przyjęcie największych statków wpływających na Bałtyk – jednostek o długości do 400 metrów i zanurzeniu do 15 metrów – a także stymulacja rozwoju infrastruktury portowej i logistycznej wokół tej inwestycji.

Graf. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Za działania od strony wody odpowiada Urząd Morski w Szczecinie – który przygotuje pogłębienie toru wodnego o długości 70 kilometrów do głębokości 17 metrów. W ramach projektu przewidziano powstanie trzech kilometrów nowych nabrzeży, a sam terminal ma być zaprojektowany tak, by mógł obsługiwać jednocześnie trzy jednostki – dwie o długości 400 metrów i jedną o długości 250 metrów. Etap realizacji przewidziany jest na lata 2026–2029, a całkowity koszt inwestycji oszacowano na ponad 10 miliardów złotych.

– Dla nas to szansa, aby port dołączył do europejskiej ligi mistrzów. To, co chcemy zrobić, porównałbym do budowy portu w Gdyni w latach międzywojennych – mówił podczas konferencji Jarosław Siergiej, Prezes Zarządu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A..

W tym samym wydarzeniu swoją uwagę skupił również Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, który nie szczędził krytyki poprzedniej dokumentacji inwestycji.

– Zakładała realizację terminala kontenerowego o głębokości 14,5 metra. To znaczy, że nasi poprzednicy zbudowaliby terminal kontenerowy, do którego nie wpłynęłyby kontenerowce – podkreślił przedstawiciel rządu, wskazując na rażące błędy w projekcie.

Jednocześnie Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście ujawnił, że poprzedni zarząd podpisał umowę dzierżawy bez dokładnego przeliczenia opłacalności.

– Zleciliśmy taką analizę firmie z tak zwanej wielkiej czwórki firm audytorskich i wskazuje ona, że w modelu, który pozostawił poprzedni zarząd, inwestycja nie zwróciłaby się nawet za 158 lat – mówił Jarosław Siergiej. W reakcji podjęto decyzję o zmianie zakresu i kształtu projektu, by zagwarantować realną opłacalność.

Od strony środowiskowej inwestycja została zaplanowana tak, aby nie miała negatywnego wpływu na funkcjonowanie uzdrowiska w Świnoujściu oraz walory turystyczne miasta. Terminal głębokowodny ma być usytuowany około 4 kilometrów od centrum miasta, nieco na wschód od istniejącego terminala LNG. Przeprowadzone spotkania z władzami i mieszkańcami pozwoliły na ustalenie, że przy zachowaniu warunków zapisanych w decyzji środowiskowej inwestycja nie zagrozi środowisku ani jakości życia w uzdrowisku.

Poprzednia Informacja
„Bałtycka Warta” powstrzymała operacje hybrydowe Rosji na Bałtyku
Następna Informacja
Grupa Azoty planuje w najbliższych latach przychody roczne na poziomie 17–18 mld zł

Zobacz podobne

Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Paulina Ledzinska14 listopada 202513 listopada 2025

Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy

Paulina Ledzinska13 listopada 202513 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób
  • Hennig-Kloska: Dolina Dolnej Odry może być częścią innego parku narodowego lub rezerwatem
  • Naukowcy z UMG stworzyli mobilny elektromagnetyczny system cumowniczy
  • Pierwsze turbiny z polskimi gondolami na farmie wiatrowej Baltic Power
  • Polska Żegluga Morska na progu 75-lecia

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Morskie prawo w praktyce: konferencja „Prawnik w Branży...

LK30 października 202513 listopada 2025
30 października 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie