Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Stocznie
  • Mocny debiut. Niemiecki gigant stoczniowy wchodzi na giełdę. Branża liczy na przełom
Stocznie Aktualności Ważne

Mocny debiut. Niemiecki gigant stoczniowy wchodzi na giełdę. Branża liczy na przełom

Przez Paulina Ledzinska23 października 202523 października 2025

Największy niemiecki producent okrętów wojennych Thyssenkrupp Marine Systems zadebiutował na giełdzie we Frankfurcie. Akcje spółki, wydzielone z grupy Thyssenkrupp, po otwarciu na poziomie 60 euro szybko wzrosły do blisko 100 euro.

TKMS buduje obecnie okręty podwodne klasy 212CD dla Niemiec i Norwegii. To największy projekt w historii niemieckiej marynarki – 10 jednostek o łącznej wartości ponad 10 mld euro.

Akcjonariusze Thyssenkrupp zdecydowali w sierpniu br. o wydzieleniu działu zbrojeniowego TKMS. Za każde 20 akcji koncernu otrzymali jeden certyfikat udziałowy nowej spółki. Thyssenkrupp zachowuje 51 proc. udziałów, a TKMS uzyskuje niezależność finansową i bezpośredni dostęp do rynku kapitałowego.

Wraz z debiutem giełdowym zainaugurowali działalność swojej nowej hali montażowej w Kilonii. To największy i najnowocześniejszy obiekt do budowy okrętów podwodnych na świecie. Hala o długości 170 m i wysokości 35 m pozwoli skrócić proces produkcji o 20 proc.

Firma, zatrudnia ok 9000 pracowników. Ma portfel zamówień sięgający 18,6 mld euro, wypełniony do początku lat 40. XXI w. Sami o sobie piszą w mediach: „Jesteśmy morską potęgą w Europie”.

Obecnie w niemieckich stoczniach pracuje ok. 14,7 tys. osób, z czego jedna trzecia w zakładach TKMS w Kilonii i Wismarze. W samym Wismarze, gdzie spółka planuje rozwój nowej produkcji, ma powstać 1500 miejsc pracy.

TKMS zapowiada, że już po pierwszym roku działalności wypłaci akcjonariuszom dywidendę w wysokości 30-50 proc. zysku netto. Celem spółki jest rentowność sprzedaży na poziomie 7 proc. i roczny wzrost przychodów o 10 proc. Analitycy wyceniają firmę na ok. 2,7 mld euro, co czyni ją jedną z największych nowych spółek giełdowych w Europie w 2025 r. Spółka chce aktywnie inwestować w technologie i infrastrukturę, także za granicą – m.in. w stocznię w brazylijskim Itajai.

fot: Thyssenkrupp Marine Systems

polska morskaPrzemysł StoczniowyThyssenkrupp Marine Systemstkms
Poprzednia Informacja
Kontenerowiec z Chin dotarł do Gdańska arktyczną trasą
Następna Informacja
Piraci wracają na morza. Rekord ataków w 2025 roku – najwięcej od 30 lat

Zobacz podobne

Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym

Paulina Ledzinska9 listopada 20259 listopada 2025

Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym
  • Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł
  • Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie
  • Orlen: zakończyły się wstępne badania dna Bałtyku dla kolejnej farmy wiatrowej
  • Arkadiusz Marchewka: chcieli wybudować terminal, do którego nie wpływałyby kontenerowce

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie