Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Historyczny rekord w szczecińskim porcie – pierwszy raz statek klasy panamax z niemal 50 tys. ton ładunku

MV Tokugawa, masowiec pod panamską banderą, 27 sierpnia, popołudniu zacumował przy nabrzeżu Słowackim w szczecińskim porcie. Jednostka przywiozła rekordowy ładunek – po raz pierwszy w historii do Szczecina dotarł statek z blisko 50 tys. ton towaru. To moment przełomowy zarówno dla portu, jak i dla jego klientów.

Tak spektakularny efekt nie byłby możliwy bez strategicznych inwestycji. To m.in. pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra oraz zakończona latem modernizacja kluczowych rejonów portu – Kanału Dębickiego i Basenu Kaszubskiego. Inwestycje otworzyły drogę dla jednostek o znacznie większym zanurzeniu. Tokugawa wpłynęła do Szczecina przy zanurzeniu ok. 11 metrów. Jeszcze niedawno maksymalna głębokość statków obsługiwanych w porcie nie przekraczała 9 metrów.

Różnica tych kilku metrów oznacza w praktyce prawdziwą rewolucję. Niemal dwukrotnie większe ilości ładunku mogą docierać jednorazowo do szczecińskich nabrzeży. To oszczędność czasu i kosztów, a także gwarancja konkurencyjności wobec największych portów Europy. Dziś Szczecin jest gotowy na przyjęcie panamaxów – i potwierdza to w praktyce. ZMPSiŚ podkreśla, że „w Szczecinie jesteśmy #PanamaxReady”.

Parę słów o samej jednostce: Tokugawa ma długość 229 metrów i szerokość 32 metry. Choć statki tej klasy już wcześniej pojawiały się w Szczecinie, to dopiero 27 sierpnia br. pierwszy panamax dostarczył tu aż 49,96 tys. ton śruty sojowej dla firmy Viterra Polska.

Projekt „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” został objęty dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, perspektywa UE 2014–2020.

zdjęcia: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA

Zobacz podobne

Nowy kontrakt inwestycyjny PŻM

Paulina Ledzinska

6 tysięcy pasażerów na pokładzie Queen of Szczecin. Wodny szlak strzałem w dziesiątkę

Paulina Ledzinska

Rekiny z kosmosu i oceany w VR – poznaliśmy pierwsze wyzwania NASA Space Apps Challenge 2025

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie