Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Offshore Ważne

Transfery helikopterowe na morzu

Lot helikopterem, wysiadanie na platformie wysoko nad taflą morza, symulacje wodowania i ewakuacji z zatopionej kabiny – brzmi jak coś między filmem akcji a wojskowym szkoleniem. Dla serwisantów turbin wiatrowych offshore to po prostu kolejny dzień pracy. O kulisach zawodu opowiada Tomasz Idziak – pełnomocnik rektora ds. jakości szkoleń i akredytacji oraz instruktor szkoleń związanych z turbinami wiatrowymi.

Energetyka wiatrowa offshore to nie tylko technologia i produkcja energii. To przede wszystkim ludzie, którzy codziennie narażają swoje życie, by wykonać wymagającą i precyzyjną pracę w ekstremalnych warunkach – czasami z wykorzystaniem śmigłowców. 

Dlaczego helikopter zamiast statku?

Transport techników na morskie turbiny odbywa się zazwyczaj za pomocą statków transferowych CTV lub SOV. Jednak gdy liczy się czas korzysta się z helikopterów.

– Helikopter pozwala na szybki i bezpośredni dostęp do turbiny – także w przypadku awarii, gdzie liczy się czas reakcji. Zdarza się, że technik opuszczany jest na gondolę turbiny bezpośrednio z powietrza. To procedura wymagająca precyzji i opanowania – tłumaczy Tomasz Idziak. 

Jednak nie każdy może zostać dopuszczony do transferów helikopterowych. Potrzebne jest specjalistyczne szkolenie zwane HeliHoist Training.

– Uczymy techników nie tylko jak wchodzić i schodzić z helikoptera, ale też jak reagować w sytuacjach awaryjnych – w tym w przypadku przymusowego wodowania. Szkolenie obejmuje zarówno teorię, jak i bardzo realistyczne ćwiczenia w basenach treningowych, gdzie helikopter przewraca się pod wodą – dodaje.

Co dzieje się w przypadku awarii w powietrzu?

Jednym z elementów szkolenia jest symulacja awaryjnego lądowania śmigłowca na morzu, w której technik musi wydostać się z kabiny znajdującej się już pod wodą.

– Pracujemy z tzw. modułem HUET, czyli symulatorem zatopionego helikoptera. Osoba musi wypchnąć okno, odpiąć się z pasów, znaleźć drogę ucieczki i bezpiecznie wypłynąć. To nie tylko test umiejętności fizycznych, ale też odporności psychicznej – zaznacza Idziak.

Gdy śmigłowiec ląduje na wodzie, na pokładzie uruchamiają się tratwy ratunkowe wyposażone w zapasy i zestawy pierwszej potrzeby – zapewniają przetrwanie aż do przybycia ekipy ratunkowej.

– Każdy helikopter wyposażony jest w dmuchane tratwy ratunkowe, które uruchamiają się automatycznie w przypadku kontaktu z wodą. To dzięki nim technicy mogą przetrwać przez bardzo długi czas w oczekiwaniu na pomoc. W tratwie znajdują się zapasy wody, pożywienia i środki pierwszej potrzeby – dodaje.

Czas oczekiwania na pomoc może być różny, dlatego każdy scenariusz akcji ratunkowej musi być zaplanowany z dużym wyprzedzeniem. Śmigłowce mają ograniczony zasięg, a priorytetem jest bezpieczeństwo wszystkich członków załogi. W takich warunkach nie ma miejsca na przypadek.

Przygotowanie to podstawa bezpieczeństwa

Wbrew pozorom, praca w branży offshore jest bezpieczna, pod warunkiem przestrzegania procedur. „Wypadki najczęściej wynikają z błędu człowieka”

– Wypadki się zdarzają, ale naprawdę bardzo rzadko. Zwykle przez zaniechanie procedur, przecenienie własnych możliwości. Dlatego szkolenia muszą być realistyczne, powtarzane i prowadzone przez osoby, które same tę pracę wykonywały – mówi. 

Transfery helikopterowe to tylko jeden z wielu elementów pracy technika wiatrowego, ale jeden z najbardziej wymagających. Dobre szkolenie to nie luksus, lecz konieczność.

– W tej branży nie ma miejsca na improwizację. Każdy technik musi być przygotowany na wszystko – zarówno na rutynowy transfer, jak i na ekstremalny scenariusz, kiedy śmigłowiec ląduje na wodzie. Szkolenie ratuje życie – dosłownie – podsumowuje Tomasz Idziak. 

zdjęcia: archiwum prywatne, Tomasz Idziak

Zobacz podobne

Rajstopy, butelka i sznurek – tak łowili plankton i oglądali go pod mikroskopem

Paulina Ledzinska

Pijany kapitan zatrzymany w porcie

LK

Wielki remont i ekologiczna modernizacja masowca Resko w MSR Gryfia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie