Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • W Korei Południowej ruszyła budowa pływającego terminala gazowego dla Polski
Aktualności Ważne

W Korei Południowej ruszyła budowa pływającego terminala gazowego dla Polski

Przez Paulina Ledzinska22 lipca 202522 lipca 2025

We wtorek w stoczni Hyundaia w Korei Południowej ruszyła budowa jednostki FSRU, czyli pływającego terminalna gazowego, który pracować będzie w Zatoce Gdańskiej – poinformował wiceprezes Gaz-Systemu Adam Bryszewski. Dodał, że pierwszy gaz z terminala ma popłynąć w 2028 r.

Wiceprezes Gaz-Systemu Adam Bryszewski przekazał podczas sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, że we wtorek zaczęła się produkcja w Koreańskiej Stoczni Ulsan należącej do Hyundaia, jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) zakontraktowanej u japońskiego armatora firmy MOL (Mitsiu OSK Lines). Jednostka ta będzie pracować w Zatoce Gdańskiej.

Bryszewski wyjaśnił, że chodzi o rozpoczęcie pierwszej fazy – budowy konstrukcji statku. Dodał, że cały proces potrwa to ok 1,5 roku. Umowę na czarter jednostki podpisano z firmą White Eagle Energy Ltd., z grupy Mitsiu OSK Lines kwietniu 2024 r.

– Na najbliższe dni planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych w części offshorowej i prac budowlanych dotyczących falochronu – poinformował również Bryszewski. Wskazał, że przekazanie do eksploatacji terminala zaplanowano na przełom 2027/2028, a pierwszy gaz z niego popłynie w 2028 r. – Koszt całej inwestycji, nie licząc opłat za czarter statku to 4,5 mld zł. Falochron dodatkowe 800 mln zł; łączny koszt inwestycji to 5,3 mld zł – powiedział wiceprezes Gaz-Systemu.

Z informacji przekazanych przez przedstawicieli spółki wynika, że rozpoczęcie prac pogłębiarskich pod stanowiska statkowe planowane jest w III kwartale br. To są najbliższe tygodnie – sprecyzował Bryszewski.

Dodał, że jeśli chodzi o prace lądowe, to przygotowanie terenu budowy zakończy się na przełomie III-IV kwartału br. Jak stwierdził, na koniec przyszłego roku planowane jest zakończenie wszystkich trzech części liniowych gazociągów mających rozprowadzać po kraju gaz z terminala FSRU.

Bryszewski zwrócił uwagę, że na 100 proc. mocy terminala FSRU w Gdańsku, wiążące zamówienie na okres 15 lat złożył Orlen. Wiceprezes Gaz-Systemu podkreślił, że terminal pomoże zaspokoić większe zapotrzebowanie Polski na gaz, które, jak wskazał, ma wzrosnąć w 2031 r. do 28 mld m sześc. Obecnie to ponad 19 mld m. sześc. z uwzględnieniem eksportu i magazynów. – Jest dosyć duże zainteresowanie gazem z Polski po stronie ukraińskiej – dodał.

Zaznaczył również, że na potrzeby terminala powstanie również falochron o długości 1,3 km.

– To będzie falochron skrzyniowy. Trwają rozmowy z armatorami pontonu do budowy skrzyń po awarii poprzedniego. W tym roku powstanie 6-7 skrzyń – poinformowała dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Aneta Stelmaszyk-Świerczyńska.

Zastępca dyrektora biura obsługi pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej w Ministerstwie Przemysłu Katarzyna Flak podkreśliła z kolei, że realizacja programu FSRU nie ma opóźnień i jest on realizowany zgodnie z harmonogramem. Dodała, że inwestycja Gaz-Szytemu ma być ona „kompatybilna” z inwestycją, którą realizuje Urząd Morski w Gdyni.

– Ze strony Gaz-Systemu zostały podpisane wszystkie kluczowe umowy wykonawcze dla części morskiej i pozwolenia. Program budowy FSRU zapewni Polsce dodatkowo 6,1 mld m sześc. gazu rocznie to (…) 1/3 dostaw gazu do Polski, bardzo elastycznych, z dowolnego miejsca na świecie – podkreśliła Flak.

Cały projekt FSRU przewiduje budowę falochronu na koszt Urzędu Morskiego w Gdańsku oraz nabrzeża, podmorskiego gazociągu wiodącego na brzeg, a także gazociągu lądowego Gdańsk-Kolnik-Gardeja-Gustorzyn. Nabrzeże dla pływającego terminala powstanie na wschód od portu w Gdańsku – 3 km od brzegu. Będzie umożliwiało zakotwiczenie dwóch takich jednostek.

Gaz-System w kwietniu 2024 r. podpisał umowę czarteru FSRU z firmą White Eagle Energy Ltd.

W listopadzie 2024 r. spółka podpisała umowy na budowę trzech gazociągów lądowych: Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja, o łącznej długości 250 km. Nowa infrastruktura przesyłowa ma umożliwić odbiór dostarczanego drogą morską skroplonego gazu ziemnego (LNG), a następnie po jego regazyfikacji przesłanie do krajowego systemu przesyłowego, w celu dostarczenia do odbiorców.

Na początku grudnia 2024 r. wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz na stronie internetowej urzędu opublikowała decyzję, w której zatwierdziła projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany terminalu FSRU i udzieliła spółce Gaz-System pozwolenia na jego budowę.

Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego i zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce; jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu. 

źródło: PAP / fot: portal X, Gaz-System

budowafsruGaz Systempolska morskaterminal fsru
Poprzednia Informacja
Żaglowiec Fryderyk Chopin zwycięzcą drugiego etapu The Tall Ships Races w Aberdeen
Następna Informacja
Legendarny żaglowiec podłączony do światłowodu

Zobacz podobne

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 

LK6 listopada 20256 listopada 2025

Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum

Paulina Ledzinska6 listopada 20256 listopada 2025

Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej

Paulina Ledzinska6 listopada 20255 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 
  • Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum
  • Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej
  • „Sabotaż, szpiegostwo, atak” – to tematyka grudniowego forum o bezpieczeństwie
  • Klimczak: 450 mln euro z UE na rozwój infrastruktury kolejowej i morskiej

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie