We wtorek w stoczni Hyundaia w Korei Południowej ruszyła budowa jednostki FSRU, czyli pływającego terminalna gazowego, który pracować będzie w Zatoce Gdańskiej – poinformował wiceprezes Gaz-Systemu Adam Bryszewski. Dodał, że pierwszy gaz z terminala ma popłynąć w 2028 r.
Wiceprezes Gaz-Systemu Adam Bryszewski przekazał podczas sejmowej komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, że we wtorek zaczęła się produkcja w Koreańskiej Stoczni Ulsan należącej do Hyundaia, jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit) zakontraktowanej u japońskiego armatora firmy MOL (Mitsiu OSK Lines). Jednostka ta będzie pracować w Zatoce Gdańskiej.
Bryszewski wyjaśnił, że chodzi o rozpoczęcie pierwszej fazy – budowy konstrukcji statku. Dodał, że cały proces potrwa to ok 1,5 roku. Umowę na czarter jednostki podpisano z firmą White Eagle Energy Ltd., z grupy Mitsiu OSK Lines kwietniu 2024 r.
– Na najbliższe dni planowane jest rozpoczęcie prac budowlanych w części offshorowej i prac budowlanych dotyczących falochronu – poinformował również Bryszewski. Wskazał, że przekazanie do eksploatacji terminala zaplanowano na przełom 2027/2028, a pierwszy gaz z niego popłynie w 2028 r. – Koszt całej inwestycji, nie licząc opłat za czarter statku to 4,5 mld zł. Falochron dodatkowe 800 mln zł; łączny koszt inwestycji to 5,3 mld zł – powiedział wiceprezes Gaz-Systemu.
Z informacji przekazanych przez przedstawicieli spółki wynika, że rozpoczęcie prac pogłębiarskich pod stanowiska statkowe planowane jest w III kwartale br. To są najbliższe tygodnie – sprecyzował Bryszewski.
Dodał, że jeśli chodzi o prace lądowe, to przygotowanie terenu budowy zakończy się na przełomie III-IV kwartału br. Jak stwierdził, na koniec przyszłego roku planowane jest zakończenie wszystkich trzech części liniowych gazociągów mających rozprowadzać po kraju gaz z terminala FSRU.
Bryszewski zwrócił uwagę, że na 100 proc. mocy terminala FSRU w Gdańsku, wiążące zamówienie na okres 15 lat złożył Orlen. Wiceprezes Gaz-Systemu podkreślił, że terminal pomoże zaspokoić większe zapotrzebowanie Polski na gaz, które, jak wskazał, ma wzrosnąć w 2031 r. do 28 mld m sześc. Obecnie to ponad 19 mld m. sześc. z uwzględnieniem eksportu i magazynów. – Jest dosyć duże zainteresowanie gazem z Polski po stronie ukraińskiej – dodał.
Zaznaczył również, że na potrzeby terminala powstanie również falochron o długości 1,3 km.
– To będzie falochron skrzyniowy. Trwają rozmowy z armatorami pontonu do budowy skrzyń po awarii poprzedniego. W tym roku powstanie 6-7 skrzyń – poinformowała dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Aneta Stelmaszyk-Świerczyńska.
Zastępca dyrektora biura obsługi pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej w Ministerstwie Przemysłu Katarzyna Flak podkreśliła z kolei, że realizacja programu FSRU nie ma opóźnień i jest on realizowany zgodnie z harmonogramem. Dodała, że inwestycja Gaz-Szytemu ma być ona „kompatybilna” z inwestycją, którą realizuje Urząd Morski w Gdyni.
– Ze strony Gaz-Systemu zostały podpisane wszystkie kluczowe umowy wykonawcze dla części morskiej i pozwolenia. Program budowy FSRU zapewni Polsce dodatkowo 6,1 mld m sześc. gazu rocznie to (…) 1/3 dostaw gazu do Polski, bardzo elastycznych, z dowolnego miejsca na świecie – podkreśliła Flak.
Cały projekt FSRU przewiduje budowę falochronu na koszt Urzędu Morskiego w Gdańsku oraz nabrzeża, podmorskiego gazociągu wiodącego na brzeg, a także gazociągu lądowego Gdańsk-Kolnik-Gardeja-Gustorzyn. Nabrzeże dla pływającego terminala powstanie na wschód od portu w Gdańsku – 3 km od brzegu. Będzie umożliwiało zakotwiczenie dwóch takich jednostek.
Gaz-System w kwietniu 2024 r. podpisał umowę czarteru FSRU z firmą White Eagle Energy Ltd.
W listopadzie 2024 r. spółka podpisała umowy na budowę trzech gazociągów lądowych: Kolnik – Gdańsk, Gardeja – Kolnik i Gustorzyn – Gardeja, o łącznej długości 250 km. Nowa infrastruktura przesyłowa ma umożliwić odbiór dostarczanego drogą morską skroplonego gazu ziemnego (LNG), a następnie po jego regazyfikacji przesłanie do krajowego systemu przesyłowego, w celu dostarczenia do odbiorców.
Na początku grudnia 2024 r. wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz na stronie internetowej urzędu opublikowała decyzję, w której zatwierdziła projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany terminalu FSRU i udzieliła spółce Gaz-System pozwolenia na jego budowę.
Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego i zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce; jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu.
źródło: PAP / fot: portal X, Gaz-System