W Porcie Gdańsk odbyły się rozmowy z przedstawicielami Ambasady Bangladeszu. W centrum dyskusji mowa o bezpośrednim szlaku handlowym, LNG oraz zacieśnieniu relacji z największym portem tego azjatyckiego kraju.
Gościem gdańskiego portu była delegacja Ambasady Bangladeszu, na czele z ambasadorem J.E. Md Mainulem Islamem i pierwszym sekretarzem Biswajitem Debnathem. Rozmowy dotyczyły utworzenia bezpośrednich szlaków morskich między Polską a Bangladeszem, współpracy z Portem Chittagong oraz rozwijania infrastruktury LNG w Gdańsku.
Port Gdańsk zaprezentował swoim gościom strategiczne znaczenie i potencjał rozwojowy. Jak wskazuje Port Gdańsk, Bangladesz to kierunek, który prezentuje dynamiczny rozwój:
– Bangladesz to kraj o rosnącym znaczeniu gospodarczym. Dziś liczy około 173 miliony mieszkańców, co czyni go ósmym najbardziej zaludnionym państwem na świecie. Z bardzo młodą populacją i dynamicznie rosnącą klasą średnią, stanowi ogromny rynek konsumencki oraz siłę roboczą, która napędza przemysł i eksport. Choć jest znany głównie z potężnego sektora tekstylnego (drugi eksporter odzieży na świecie), Bangladesz inwestuje także w rozwój branż takich jak: elektronika i sprzęt AGD, farmaceutyki, energetyka (w tym LNG i odnawialne źródła energii), przemysł spożywczy, technologie cyfrowe i IT.


Możliwości współpracy energetycznej związane są z Terminalem LNG w Gdańsku. Rozmowy dotyczyły też potencjalnego uruchomienia bezpośrednich połączeń kontenerowych z Portem Chittagong, który obsługuje ponad 90% zagranicznego handlu morskiego Bangladeszu.
– Największym i najważniejszym portem morskim Bangladeszu jest Port Chittagong (Chattogram) – położony nad Zatoką Bengalską, w południowo-wschodniej części kraju. Obsługuje on ponad 90% całego morskiego handlu zagranicznego Bangladeszu, z przeładunkami przekraczającymi 3 miliony TEU rocznie. To port o strategicznym znaczeniu dla regionu Azji Południowej i główny węzeł logistyczny dla eksportu tekstyliów, produktów rolnych, komponentów elektronicznych i wielu innych grup towarowych – przekazuje port Gdańsk.
Obecnie wymiana towarowa między Polską a Bangladeszem odbywa się głównie przez porty pośrednie, takie jak Singapur czy Colombo.

fot. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk Spółka Akcyjna