Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Kiel zaczyna sezon z ekologicznym zasileniem

Nowy sezon wycieczkowców w Kilonii rozpoczął się imponująco – z udziałem AIDAnovy i ambitnym planem przyjęcia ponad miliona pasażerów. Jednak tym, co naprawdę wyróżnia port na tle Europy, jest jego konsekwentna inwestycja w ekologiczną energię i nowoczesną infrastrukturę. To tutaj technologia spotyka się z odpowiedzialnością.

AIDAnova otwiera sezon, milion pasażerów na horyzoncie

W sobotni poranek do portu w Kilonii zawinęła AIDAnova, jednostka pasażerska napędzana wyłącznie skroplonym gazem ziemnym LNG. Rozpoczęła tym samym tegoroczną serię rejsów morskich. To pierwszy z 175 zaplanowanych zawinięć, jakich spodziewa się Port w Kilonii, od 29 statków należących do 18 różnych linii wycieczkowych.

Tegoroczna liczba pasażerów ma znów przekroczyć milion – już trzeci rok z rzędu. W letnich miesiącach niemal każda sobota stanie się prawdziwym festiwalem morskiej turystyki – w szczycie sezonu trzy statki będą cumować jednocześnie. Co więcej, do Kilonii zawitają także debiutanci, jak Carnival Miracle i Vista, które wcześniej nigdy nie odwiedziły tego portu.

Mniej hałasu, mniej spalin

Jednak nie tylko liczby i rekordy są tu istotne.

„Będzie to sezon wycieczkowy, w którym sfinalizujemy budowę naszej strategii zasilania z lądu. Zgodnie z planem, jesienią zakończymy prace nad rozbudową elektrowni w Ostseekai, dzięki czemu będziemy w stanie zapewnić dostawy dla maksymalnie trzech statków wycieczkowych i czterech promów” – przekazuje dr. Dirk Claus, prezes zarządu Portu w Kilonii.

Jesienią zakończy się rozbudowa jednej z największych instalacji lądowego zasilania w Europie. Nowa infrastruktura pozwoli na równoczesne podłączenie trzech statków wycieczkowych i czterech promów do źródła zielonej energii. To ważny krok w stronę celów środowiskowych, jakie stawia sobie port w Kilonii, czyli zasilania wszystkich jednostek podczas postoju wyłącznie ekologicznym prądem.

50 milionów euro na ciszę i czyste powietrze

Landstrom, czyli zasilanie statków z lądu podczas postoju, pozwala na wyłączenie silników i znacząco ogranicza emisję spalin, CO₂ oraz hałasu. To nie tylko ulga dla środowiska, ale także komfort dla mieszkańców portowych miast.

Kiel rozpoczął swoją przygodę z tą technologią już w 2018 roku i dziś jest jednym z liderów w Europie. Na inwestycje w tym obszarze przeznaczono już 50 milionów euro. W ubiegłym roku ponad połowa zawinięć, zarówno promów, jak i wycieczkowców, korzystała z zielonego prądu.

Na ten sezon planowano ambitne 80% przyłączeń do sieci lądowej. Jednak przez czasowe wyłączenie istniejącej infrastruktury, związane z pracami budowlanymi, około 19 zawinięć będzie musiało obejść się bez ekologicznego zasilania. W efekcie przewiduje się, że w tym roku uda się osiągnąć 70-procentowy poziom podłączeń.

Modernizacja terminala – nie tylko prąd, ale też logistyka

Rozbudowa systemu zasilania to nie jedyna zmiana w infrastrukturze Ostseekai. Terminal wycieczkowy przechodzi także modernizację w zakresie obsługi bagażu – zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i estetycznym. Wszystko po to, by ruch w porcie był płynniejszy, a doświadczenie pasażerów jeszcze lepsze.

Projekt jest współfinansowany ze środków federalnych i landowych, a jego uruchomienie zaplanowano na jesień 2025 roku.

Zielona przyszłość turystyki morskiej

Dla portu w Kilonii nie jest to jednorazowa inicjatywa. Od lat inwestuje on w europejski zielony prąd i podkreśla, że tylko zasilanie z odnawialnych źródeł ma sens w kontekście przyszłości żeglugi.

Technologia landstrom jest kosztowna, zarówno dla portów, jak i dla armatorów, ale przynosi realne korzyści środowiskowe. W czasach, gdy coraz więcej mówi się o śladzie węglowym turystyki, port w Kilonii pokazuje, że można i warto iść w stronę zrównoważonego rozwoju – bez rezygnowania z dynamiki i skali.

Foto: Port w Kilonii

Zobacz podobne

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Ujemne ceny energii elektrycznej w Polsce: Producenci OZE muszą działać

LK

Polskie firmy zrealizują kluczowe elementy projektu FSRU

Daria Czaja

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie