Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Kiel zaczyna sezon z ekologicznym zasileniem
Aktualności Porty

Kiel zaczyna sezon z ekologicznym zasileniem

Przez LK1 maja 20251 maja 2025

Nowy sezon wycieczkowców w Kilonii rozpoczął się imponująco – z udziałem AIDAnovy i ambitnym planem przyjęcia ponad miliona pasażerów. Jednak tym, co naprawdę wyróżnia port na tle Europy, jest jego konsekwentna inwestycja w ekologiczną energię i nowoczesną infrastrukturę. To tutaj technologia spotyka się z odpowiedzialnością.

AIDAnova otwiera sezon, milion pasażerów na horyzoncie

W sobotni poranek do portu w Kilonii zawinęła AIDAnova, jednostka pasażerska napędzana wyłącznie skroplonym gazem ziemnym LNG. Rozpoczęła tym samym tegoroczną serię rejsów morskich. To pierwszy z 175 zaplanowanych zawinięć, jakich spodziewa się Port w Kilonii, od 29 statków należących do 18 różnych linii wycieczkowych.

Tegoroczna liczba pasażerów ma znów przekroczyć milion – już trzeci rok z rzędu. W letnich miesiącach niemal każda sobota stanie się prawdziwym festiwalem morskiej turystyki – w szczycie sezonu trzy statki będą cumować jednocześnie. Co więcej, do Kilonii zawitają także debiutanci, jak Carnival Miracle i Vista, które wcześniej nigdy nie odwiedziły tego portu.

Mniej hałasu, mniej spalin

Jednak nie tylko liczby i rekordy są tu istotne.

„Będzie to sezon wycieczkowy, w którym sfinalizujemy budowę naszej strategii zasilania z lądu. Zgodnie z planem, jesienią zakończymy prace nad rozbudową elektrowni w Ostseekai, dzięki czemu będziemy w stanie zapewnić dostawy dla maksymalnie trzech statków wycieczkowych i czterech promów” – przekazuje dr. Dirk Claus, prezes zarządu Portu w Kilonii.

Jesienią zakończy się rozbudowa jednej z największych instalacji lądowego zasilania w Europie. Nowa infrastruktura pozwoli na równoczesne podłączenie trzech statków wycieczkowych i czterech promów do źródła zielonej energii. To ważny krok w stronę celów środowiskowych, jakie stawia sobie port w Kilonii, czyli zasilania wszystkich jednostek podczas postoju wyłącznie ekologicznym prądem.

50 milionów euro na ciszę i czyste powietrze

Landstrom, czyli zasilanie statków z lądu podczas postoju, pozwala na wyłączenie silników i znacząco ogranicza emisję spalin, CO₂ oraz hałasu. To nie tylko ulga dla środowiska, ale także komfort dla mieszkańców portowych miast.

Kiel rozpoczął swoją przygodę z tą technologią już w 2018 roku i dziś jest jednym z liderów w Europie. Na inwestycje w tym obszarze przeznaczono już 50 milionów euro. W ubiegłym roku ponad połowa zawinięć, zarówno promów, jak i wycieczkowców, korzystała z zielonego prądu.

Na ten sezon planowano ambitne 80% przyłączeń do sieci lądowej. Jednak przez czasowe wyłączenie istniejącej infrastruktury, związane z pracami budowlanymi, około 19 zawinięć będzie musiało obejść się bez ekologicznego zasilania. W efekcie przewiduje się, że w tym roku uda się osiągnąć 70-procentowy poziom podłączeń.

Modernizacja terminala – nie tylko prąd, ale też logistyka

Rozbudowa systemu zasilania to nie jedyna zmiana w infrastrukturze Ostseekai. Terminal wycieczkowy przechodzi także modernizację w zakresie obsługi bagażu – zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i estetycznym. Wszystko po to, by ruch w porcie był płynniejszy, a doświadczenie pasażerów jeszcze lepsze.

Projekt jest współfinansowany ze środków federalnych i landowych, a jego uruchomienie zaplanowano na jesień 2025 roku.

Zielona przyszłość turystyki morskiej

Dla portu w Kilonii nie jest to jednorazowa inicjatywa. Od lat inwestuje on w europejski zielony prąd i podkreśla, że tylko zasilanie z odnawialnych źródeł ma sens w kontekście przyszłości żeglugi.

Technologia landstrom jest kosztowna, zarówno dla portów, jak i dla armatorów, ale przynosi realne korzyści środowiskowe. W czasach, gdy coraz więcej mówi się o śladzie węglowym turystyki, port w Kilonii pokazuje, że można i warto iść w stronę zrównoważonego rozwoju – bez rezygnowania z dynamiki i skali.

Foto: Port w Kilonii

AIDAnovaco2Dirk ClausEuropaInfrastrukturaKiloniaLandstromliderpolska-morskaPortport w KiloniiportyprądspalinyStatkiświatTechnologiatechnologia landstromVistazasilanie
Poprzednia Informacja
Ruszyły prace nad pierwszą drogą do Terminala Kontenerowego w Świnoujściu
Następna Informacja
PEJ z użytkowaniem wieczystym. Kluczowy krok przed budową elektrowni w Choczewie

Zobacz podobne

Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym

Paulina Ledzinska9 listopada 20259 listopada 2025

Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym
  • Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł
  • Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie
  • Orlen: zakończyły się wstępne badania dna Bałtyku dla kolejnej farmy wiatrowej
  • Arkadiusz Marchewka: chcieli wybudować terminal, do którego nie wpływałyby kontenerowce

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie