Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • UE zaostrza przepisy – zakazy prowadzenia pojazdów będą obowiązywać w całej Unii
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

UE zaostrza przepisy – zakazy prowadzenia pojazdów będą obowiązywać w całej Unii

Przez LK2 kwietnia 20252 kwietnia 2025

Czy można stracić prawo jazdy w jednym kraju i bez problemu prowadzić auto w innym? Do tej pory tak było – ale Unia Europejska mówi „dość” tej luce w prawie. Nowe przepisy sprawią, że jeśli ktoś zostanie ukarany zakazem prowadzenia pojazdów w jednym państwie członkowskim, konsekwencje odczuje w całej UE. Koniec unikania odpowiedzialności przez niebezpiecznych kierowców.

Obecne zasady i problematyczne luki

Obecnie tylko kraj, który wydał prawo jazdy, ma pełną kontrolę nad jego zawieszeniem lub cofnięciem. Jeśli kierowca dopuści się poważnego wykroczenia drogowego za granicą, państwo, w którym popełnił wykroczenie, może zakazać mu jazdy na swoim terenie, ale nie ma wpływu na jego uprawnienia w innych krajach UE. To oznacza, że wielu nieodpowiedzialnych kierowców może nadal poruszać się po drogach, mimo że stanowią na nich zagrożenie.

Co się zmieni?

Zgodnie z nową dyrektywą, jeśli kierowca zostanie pozbawiony prawa jazdy na co najmniej trzy miesiące za poważne naruszenie przepisów, państwo, w którym doszło do wykroczenia musi poinformować kraj, który wydał jego dokument. Proces ten będzie przebiegał za pośrednictwem unijnej sieci RESPER, która służy do wymiany informacji między krajami członkowskimi.

Aby uniknąć nadużyć, obowiązek powiadomienia o zakazie wejdzie w życie dopiero po uprawomocnieniu się decyzji – czyli po wyczerpaniu wszystkich możliwości odwoławczych. Po otrzymaniu takiej informacji kraj wydający prawo jazdy będzie miał 20 dni roboczych na podjęcie decyzji o wdrożeniu zakazu i powiadomienie kierowcy.

Możliwe wyjątki

Istnieją sytuacje, w których państwo, które wydało prawo jazdy, będzie mogło odmówić wdrożenia zakazu. Może to nastąpić, jeśli uzna, że w trakcie postępowania naruszono prawa kierowcy, przykładowo nie zapewniono mu możliwości odpowiedniej obrony. Nie będzie to jednak regułą, a wyjątkiem stosowanym w szczególnych przypadkach.

Jakie wykroczenia będą objęte nowymi zasadami?

Przepisy obejmą najpoważniejsze naruszenia przepisów drogowych, takie jak: prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub narkotyków, przekroczenie dozwolonej prędkości o 50 km/h lub więcej czy spowodowanie śmierci lub poważnych obrażeń ciała, wskutek naruszenia przepisów ruchu drogowego.

Dlaczego te zmiany są ważne?

Apostolos Tzitzikostas, europejski komisarz ds. transportu, podkreśla, że nowe przepisy pomogą wyeliminować sytuacje, w których niebezpieczni kierowcy unikają odpowiedzialności, przekraczając granice

-„To kolejny ważny krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na drogach w całej Unii. Nowe regulacje zamkną luki prawne, które pozwalały sprawcom poważnych wykroczeń na uchylanie się od kar. W ubiegłym roku na drogach UE zginęło prawie 20 000 osób Tą inicjatywa pomoże nam osiągnąć cel zmniejszenia liczby ofiar o połowę do 2030 roku” – przekazał Tzitzikostas.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Chociaż porozumienie zostało osiągnięte na poziomie Parlamentu Europejskiego i Rady UE, wymaga jeszcze formalnego zatwierdzenia. Po przyjęciu dyrektywa zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie po 20 dniach. Państwa członkowskie będą miały cztery lata na dostosowanie swoich krajowych regulacji do nowych przepisów.

Nowe regulacje mają na celu zapewnienie, że poważne wykroczenia drogowe będą miały konsekwencje w całej Unii Europejskiej. Kierowcy nie będą już mogli unikać odpowiedzialności, zmieniając kraj, w którym prowadzą samochód. To istotny krok w stronę bezpieczniejszych europejskich dróg i skuteczniejszej egzekucji prawa.

Foto: Pixabay

Bezpieczeństwodyrektywakierowcakierowcykomisarz UEpojazdPolskapolska-morskaprawoprzepisysamochódŚwiatTransportUEUnia Europejskawykroczeniazmiany
Poprzednia Informacja
Budowa morskiego terminala serwisowego offshore w Łebie z funduszy KPO
Następna Informacja
Opóźniona sprzedaż portów w Panamie – polityczna gra na najwyższym poziomie

Zobacz podobne

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 

LK6 listopada 20256 listopada 2025

Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum

Paulina Ledzinska6 listopada 20256 listopada 2025

Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej

Paulina Ledzinska6 listopada 20255 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 
  • Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum
  • Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej
  • „Sabotaż, szpiegostwo, atak” – to tematyka grudniowego forum o bezpieczeństwie
  • Klimczak: 450 mln euro z UE na rozwój infrastruktury kolejowej i morskiej

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie