Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Opóźniona sprzedaż portów w Panamie – polityczna gra na najwyższym poziomie
Aktualności Porty Ważne

Opóźniona sprzedaż portów w Panamie – polityczna gra na najwyższym poziomie

Przez LK2 kwietnia 2025

Plany sprzedaży portów CK Hutchison w Panamie amerykańskiemu gigantowi inwestycyjnemu BlackRock zostały opóźnione. Choć transakcja nie została anulowana, rosnąca presja ze strony Chin komplikuje jej finalizację, stawiając pod znakiem zapytania dalsze losy tego strategicznego przejęcia.

Dlaczego sprzedaż została wstrzymana?

Hongkońska firma CK Hutchison pierwotnie planowała sfinalizować umowę na początku kwietnia, jednak według informatorów agencji Reuters nie dojdzie do tego. Nie podano oficjalnego powodu, jednak wskazuje na to, że kluczowym czynnikiem jest presja polityczna wywierana przez Pekin. Chińskie władze nie chcą, aby ważna infrastruktura trafiła w ręce amerykańskich inwestorów – mogłoby to osłabić ich wpływy w regionie.

Wartość całej transakcja wynosi 22,8 miliarda dolarów i obejmuje nie tylko porty w Panamie, ale także inne terminale zarządzane przez CK Hutchison na całym świecie. To ogromna operacja, która ma znaczenie nie tylko gospodarcze, ale także geopolityczne. Panama i jej kanał odgrywają kluczową rolę w międzynarodowym handlu.

Chiny mówią „nie”

Chińskie władze zapowiedziały przeprowadzenie kontroli antymonopolowej, twierdząc, że ich celem jest zapewnienie uczciwej konkurencji. To oficjalne stanowisko, ale nie brakuje głosów, że prawdziwym powodem jest chęć utrzymania wpływów Pekinu nad Kanałem Panamskim.

Dodatkowo, chińskie media powiązane z rządem rozpoczęły szeroko zakrojoną kampanię przeciwko sprzedaży portów. Gazeta „Ta Kung Pao”, uznawana za prorządowy organ prasowy, wielokrotnie publikowała artykuły krytykujące transakcję. Poparcie dla tego stanowiska wyraziły również chińskie urzędy odpowiedzialne za politykę wobec Hongkongu i Makau. To pokazuje, że Pekin może podjąć jeszcze bardziej zdecydowane działania, by zablokować sprzedaż.

To nie pierwszy raz, gdy CK Hutchison znajduje się w ogniu chińskiej krytyki. Pekin miał nawet sugerować państwowym firmom, aby unikały współpracy z przedsiębiorstwami związanymi z miliarderem Li Ka-shingiem, właścicielem CK Hutchison. Jego decyzje biznesowe od lat budzą niepokój wśród chińskich władz, zwłaszcza jeśli dotyczą sprzedaży kluczowych aktywów zagranicznym inwestorom.

Porty o strategicznym znaczeniu

Sprzedawane terminale to dwa z pięciu głównych portów przy Kanale Panamskim, kluczowej drodze transportowej dla światowego handlu. Kanał Panamski obsługuje około 3% globalnej wymiany towarowej, co czyni go jednym z najważniejszych szlaków morskich na świecie. W związku z tym kontrola nad portami w tym rejonie ma ogromne znaczenie zarówno gospodarcze, jak i militarno-polityczne.

CK Hutchison zarządza tymi portami od 1998 roku, a w 2021 roku firma uzyskała przedłużenie koncesji na kolejne 25 lat. Dlatego decyzja o ich sprzedaży wzbudziła tak duże zainteresowanie i wywołała międzynarodową debatę.

Tymczasem Waszyngton uważnie przygląda się sytuacji. Stany Zjednoczone popierają sprzedaż, ponieważ pozwoliłaby ona ograniczyć wpływy Chin w regionie.

-„Nie jest zaskoczeniem, że Komunistyczna Partia Chin była niezadowolona z umowy, która według niej zmniejszyłaby ich kontrolę nad obszarem Kanału Panamskiego” – oceniła Tammy Bruce, Rzeczniczka Departamentu Stanu USA.

To kolejny dowód na to, że walka o panamskie porty nie jest jedynie kwestią biznesową, ale także częścią większej rywalizacji między USA a Chinami.

Co dalej?

Panama prowadzi obecnie audyt koncesji portowych CK Hutchison, a jego wyniki mają być ogłoszone w najbliższych tygodniach. Władze Panamy analizują, czy transakcja nie narusza warunków koncesji i czy sprzedaż portów nie wpłynie negatywnie na interesy państwa. W zależności od wyników tego audytu dalszy przebieg transakcji może ulec zmianie.

Na razie CK Hutchison nie komentuje opóźnienia transakcji, jednak fakt, że negocjacje wciąż trwają, sugeruje, że firma nie zamierza rezygnować ze sprzedaży. Nie wiadomo jednak, czy Pekin nie podejmie kolejnych działań, by skutecznie zablokować transakcję.

Cała sytuacja pokazuje, jak wielkie znaczenie ma Kanał Panamski na arenie międzynarodowej. To nie tylko kluczowy szlak transportowy, ale także obszar geopolitycznych napięć między największymi światowymi mocarstwami. Przyszłość tej transakcji może mieć konsekwencje daleko wykraczające poza Panamę, wpływając na układ sił w globalnym handlu i polityce.

Foto: Panama Port Company (tylko w celach ilustracyjnych)

BezpieczeństwoBlackRockChinyHong KonginwestycjaInwestycjekanał panamskipanamapolska-morskaPorttransakcjaUSAWaszyngton
Poprzednia Informacja
UE zaostrza przepisy – zakazy prowadzenia pojazdów będą obowiązywać w całej Unii
Następna Informacja
Niemiecka firma transportowa ukarana w Polsce

Zobacz podobne

Prezydenckie weto zatrzymało Park Doliny Dolnej Odry. Jest komentarz rzecznika

LK9 listopada 20259 listopada 2025

Woda, która zostaje: Jak Wody Polskie walczą o każdy litr

LK9 listopada 20259 listopada 2025

Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym

Paulina Ledzinska9 listopada 20259 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prezydenckie weto zatrzymało Park Doliny Dolnej Odry. Jest komentarz rzecznika
  • Woda, która zostaje: Jak Wody Polskie walczą o każdy litr
  • Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym
  • Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł
  • Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie