Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

Urząd Morski w Gdyni realizuje nowe badania dna Bałtyku

Urząd Morski w Gdyni podpisał cztery umowy na rozpoznanie i neutralizację materiałów niebezpiecznych na dnie Bałtyku. Prace obejmą łączną powierzchnię 925 km².

Projekt nazwano „Rozpoznanie i ewentualna neutralizacja materiałów niebezpiecznych zalegających na dnie Morza Bałtyckiego w wybranych lokalizacjach”. Koszt całego projektu wynosi prawie 150 mln zł. Część środków około 28 mln zł pochodzi z budżetu państwa, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Komponent B3.2.1 –  „Inwestycje w neutralizację zagrożeń oraz odnowę wielkoobszarowych terenów zdegradowanych i Morza Bałtyckiego”.

Eksperci zbadają cztery kluczowe obszary wrak statku „Franken”, pozostałości wraku „Stuttgart”, rejon Głębi Gdańskiej oraz obszar Rynny Słupskiej.

W ramach projektu przeprowadzone zostaną m. im. szczegółowe badania hydrograficzne, pobór próbek gruntu i wody do analiz chemicznych oraz identyfikacja substancji zanieczyszczających dno.

Prace potrwają do drugiego kwartału 2026 roku. Efektem będzie raport o stanie środowiska i „Plan neutralizacji zagrożeń”, czyli dokument określający dalsze kroki w usuwaniu niebezpiecznych materiałów.

Specjaliści ocenią ryzyko związane z zalegającymi na dnie substancjami. Sprawdzą obecność bojowych środków trujących oraz materiałów wybuchowych. Opracują także metody ich neutralizacji lub wskazówki dotyczące dalszego postępowania.

Za badania w rejonie Rynny Słupskiej, Głębi Gdańskiej i wraku „Franken” odpowiada konsorcjum złożone z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Akademii Marynarki Wojennej i firmy Mewo S.A. Pozostałości wraku „Stuttgart” zbada firma GeoFusion Sp. z o.o.

To ważne przedsięwzięcie dla bezpieczeństwa i ochrony środowiska Bałtyku. Szczegółowe wyniki badań pozwolą podjąć dalsze kroki w eliminacji zagrożeń zalegających na dnie morza. Dzięki tym działaniom poprawi się nie tylko stan ekosystemu, ale także bezpieczeństwo żeglugi w rejonie objętym badaniami.

fot. Urząd Morski w Gdyni

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie