Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Urząd Morski w Gdyni realizuje nowe badania dna Bałtyku
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

Urząd Morski w Gdyni realizuje nowe badania dna Bałtyku

Przez DC25 marca 202525 marca 2025

Urząd Morski w Gdyni podpisał cztery umowy na rozpoznanie i neutralizację materiałów niebezpiecznych na dnie Bałtyku. Prace obejmą łączną powierzchnię 925 km².

Projekt nazwano „Rozpoznanie i ewentualna neutralizacja materiałów niebezpiecznych zalegających na dnie Morza Bałtyckiego w wybranych lokalizacjach”. Koszt całego projektu wynosi prawie 150 mln zł. Część środków około 28 mln zł pochodzi z budżetu państwa, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Komponent B3.2.1 –  „Inwestycje w neutralizację zagrożeń oraz odnowę wielkoobszarowych terenów zdegradowanych i Morza Bałtyckiego”.

Eksperci zbadają cztery kluczowe obszary wrak statku „Franken”, pozostałości wraku „Stuttgart”, rejon Głębi Gdańskiej oraz obszar Rynny Słupskiej.

W ramach projektu przeprowadzone zostaną m. im. szczegółowe badania hydrograficzne, pobór próbek gruntu i wody do analiz chemicznych oraz identyfikacja substancji zanieczyszczających dno.

Prace potrwają do drugiego kwartału 2026 roku. Efektem będzie raport o stanie środowiska i „Plan neutralizacji zagrożeń”, czyli dokument określający dalsze kroki w usuwaniu niebezpiecznych materiałów.

Specjaliści ocenią ryzyko związane z zalegającymi na dnie substancjami. Sprawdzą obecność bojowych środków trujących oraz materiałów wybuchowych. Opracują także metody ich neutralizacji lub wskazówki dotyczące dalszego postępowania.

Za badania w rejonie Rynny Słupskiej, Głębi Gdańskiej i wraku „Franken” odpowiada konsorcjum złożone z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Akademii Marynarki Wojennej i firmy Mewo S.A. Pozostałości wraku „Stuttgart” zbada firma GeoFusion Sp. z o.o.

To ważne przedsięwzięcie dla bezpieczeństwa i ochrony środowiska Bałtyku. Szczegółowe wyniki badań pozwolą podjąć dalsze kroki w eliminacji zagrożeń zalegających na dnie morza. Dzięki tym działaniom poprawi się nie tylko stan ekosystemu, ale także bezpieczeństwo żeglugi w rejonie objętym badaniami.

fot. Urząd Morski w Gdyni

głębia GdańskaInwestycjeKrajowy Plan OdbudowyMorze Bałtyckieneutralizacjapolska-morskarynna słupskastatek FrankenUrząd Morski w Gdyniwrak Stuttgart
Poprzednia Informacja
To musi wiedzieć kierowca: Nowe stawki Eurowiniet
Następna Informacja
ORP Sokół otwiera pokład dla zwiedzających

Zobacz podobne

Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym

Paulina Ledzinska9 listopada 20259 listopada 2025

Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym
  • Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł
  • Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie
  • Orlen: zakończyły się wstępne badania dna Bałtyku dla kolejnej farmy wiatrowej
  • Arkadiusz Marchewka: chcieli wybudować terminal, do którego nie wpływałyby kontenerowce

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie