Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Czy cła zagrożą bilionowym inwestycjom? Współpraca handlowa USA i UE w kryzysie
Aktualności Bez kategorii Bezpieczeństwo Ważne

Czy cła zagrożą bilionowym inwestycjom? Współpraca handlowa USA i UE w kryzysie

Przez LK18 marca 202519 marca 2025

Eskalacja konfliktu celnego może zagrozić transatlantyckim inwestycjom o wartości 9,5 biliona dolarów rocznie – alarmuje Amerykańska Izba Handlowa w UE (AmCham). Zacieśniona współpraca gospodarcza między USA, a Unią Europejską, to coś więcej niż tylko wymiana towarów. Czy spór handlowy doprowadzi do kryzysu w relacjach gospodarczych obu stron Atlantyku?

Stawka jest ogromna

Według opublikowanego właśnie raportu „Transatlantic Economy Report” obroty handlowe między USA a UE osiągnęły w zeszłym roku rekordowy poziom dwóch bilionów dolarów. To jednak tylko część szerszej współpracy gospodarczej. Kluczowe są inwestycje i to właśnie one mogą najbardziej ucierpieć w wyniku rosnącego napięcia.

„Wbrew powszechnemu przekonaniu, większość amerykańskich i europejskich inwestycji nie trafia na rynki wschodzące o niższych kosztach, ale do siebie nawzajem” – podkreślają autorzy raportu.

Dla zobrazowania skali współpracy: dochody amerykańskich spółek w Europie są czterokrotnie wyższe niż wartość eksportu ze Stanów Zjednoczonych do Europy. Analogicznie, europejskie firmy działające na rynku amerykańskim generują trzykrotnie większe obroty niż eksport z Unii Europejskiej do USA.

Wojna celna uderzy nie tylko w handel

AmCham przestrzega, że rosnące napięcia nie ograniczą się wyłącznie do wymiany towarów. Konsekwencje będziemy mogli odczuć w każdej dziedzinie współpracy gospodarczej. Daniel Hamilton – współautor badania ostrzega, że skutki będą ogromne.

Powodem alarmu są ostatnie decyzje administracji USA, które w zeszłym tygodniu wprowadziły cła na stal i aluminium. W odpowiedzi UE przygotowała działania odwetowe, co z kolei sprowokowało Donalda Trumpa, do gróźb wprowadzenia 200-procentowych ceł na europejskie wina i alkohole.

Głównym argumentem Trumpa jest wysoki deficyt USA, w handlu towarowym. Problem w tym, że dane te nie uwzględniają dominacji Amerykanów w handlu usługami – to właśnie sektor usługowy generuje wysokie nadwyżki po stronie USA. Mimo to polityczne napięcia rosną, a groźba eskalacji wojny celnej staje się coraz bardziej realna.

Możliwe scenariusze

Czy USA i UE znajdą sposób na uniknięcie gospodarczej konfrontacji? Eksperci ostrzegają, że jeśli spór nie zostanie zażegnany, może dojść do poważnego osłabienia wzajemnych relacji, na czym stracą zarówno europejskie, jak i amerykańskie firmy.

Jednym z możliwych scenariuszy jest powrót do negocjacji nad porozumieniem handlowym między Unią Europejską, a USA. W przeszłości rozmowy na temat umowy TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership) nie zakończyły się sukcesem, ale obecne zagrożenia mogą zmusić polityków do powrotu do stołu negocjacyjnego.

Inną możliwością jest eskalacja konfliktu, w której kolejne sektory gospodarki zostaną objęte cłami i sankcjami. W takim przypadku najbardziej ucierpieć mogą branża motoryzacyjna, sektor technologiczny oraz przemysł lotniczy, które są kluczowe zarówno dla USA, jak i Europy.

Czas na działania

Niezależnie od ostatecznego rozwoju sytuacji, jedno jest pewne: spór celny między USA a UE ma potencjał, by wstrząsnąć globalną gospodarką. Jeżeli politycy nie znajdą rozwiązania, firmy po obu stronach Atlantyku staną przed trudnymi decyzjami, które mogą mieć dalekosiężne konsekwencje.

– „Musimy pamiętać, że w dzisiejszym świecie gospodarki są ściśle powiązane. Każda decyzja, która ogranicza swobodny przepływ towarów i kapitału, uderza w stabilność globalnych rynków” – podsumowuje Hamilton.

Czy Europa i Stany Zjednoczone znajdą sposób na deeskalację napięć? A może jesteśmy u progu nowej ery protekcjonizmu, która zmieni układ sił w światowej gospodarce? Najbliższe miesiące przyniosą odpowiedź.

Foto: Nick Cunningham/Gas Outlook

cłaekspertEuropaGospodarkahandelinwestycjaInwestycjeStany ZjednoczoneświatUEUSA
Poprzednia Informacja
2,5 miliona pracowników w oczekiwaniu. Związki zawodowe i pracodawcy nadal bez porozumienia
Następna Informacja
Jest decyzja dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie