Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Konsorcjum z Budimexem wygrało przetarg na odcinek Rail Baltica w Estonii
Aktualności Ważne

Konsorcjum z Budimexem wygrało przetarg na odcinek Rail Baltica w Estonii

Przez DC13 marca 202513 marca 2025

Konsorcjum, w skład którego wchodzi Budimex, wygrało przetarg na zaprojektowanie i budowę głównej linii Rail Baltica w Estonii, na odcinku Pärnu do granicy Łotwy – poinformowała w czwartek spółka budowlana. Dodała, że wartość kontraktu to ok. 332 mln euro, czyli ok. 1,4 mld zł.

Spółka podała, że kontrakt obejmuje budowę 58,08 km linii kolejowej i realizowany będzie w formule „Alliance”. Jak wyjaśniono, taka formuła to model realizacji projektów oparty na ścisłej współpracy między zamawiającym a wykonawcami, gdzie strony dzielą odpowiedzialność, ryzyka i korzyści. „Proces podzielony jest na etapy, a każda faza jest zatwierdzana osobno, co zapewnia elastyczność i kontrolę nad inwestycją. Dzięki temu podejściu minimalizowane jest ryzyko zaistnienia sporów, a projekt może być realizowany bardziej efektywnie i transparentnie” – dodano.

Budimex poinformował ponadto, że kontrakt podzielony jest na trzy fazy: projektową, budowlaną oraz odpowiedzialności za wady, przy czym fazy te będą przedmiotem osobnych zleceń. Udział Budimeksu w grupie, która ma wykonać zakres obejmujący wyłącznie roboty budowlane wynosi 40 proc.

Firma przekazała, że budowa głównej linii Rail Baltica w Estonii podzielona jest na dwa odcinki, na które mają zostać podpisane oddzielne umowy z zamawiającym. „Dzisiejsza informacja przekazana przez Budimex o wyborze oferty konsorcjum, dotyczy realizacji odcinka 2 (…) obejmującego część inwestycji od Pärnu–Ikla, aż do granicy z Łotwą. Spółka oczekuje obecnie na podpisanie kontraktu” – dodano.

Według szacunków, kontrakt na realizację kolejnego odcinka Rail Baltica zwiększy portfel Grupy Budimex nawet o 0,5 mld zł, co przy jego aktualnym poziomie dałoby 18,3 mld zł. Przypomniano, że na koniec 2024 r. portfel zamówień Grupy Budimex osiągnął rekordową wartość 17,8 mld zł, co oznacza wzrost o 51 proc. rdr.

W komunikacie przekazano również, że planowany termin zakończenia prac budowlanych w Estonii to koniec 2030 roku. „Projekt ma na celu rozwój nowoczesnej infrastruktury kolejowej, która pozwoli pociągom osiągać prędkość do 249 km/h. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa estońskiego” – dodano.

Poza Budimeksem w skład konsorcjum, które wygrało przetarg na Rail Balticę w Estonii wchodzą: Bouygues Travaux Publics (Francja) oraz KMG Infra OÜ (Estonia. Firmy te stanowią tzw. grupę budowlaną. W konsorcjum są również: Ingérop Conseil et Ingénierie (Francja) i WSP Finland Oy (Finlandia), które tworzą tzw. grupę projektową. Zamawiającym jest OÜ Rail Baltic Estonia.

Budimex to jedna z największych firm budowlanych w Polsce, która istnieje od ponad 50 lat. Informuje na sowiej stronie, że zatrudnia od ponad 7,3 tys. osób i realizuje 200 inwestycji rocznie. Spółka jest notowana na GPW. Ponad połowa akcji Budimeksu należy do hiszpańskiego Ferrovial.

Rail Baltica to międzynarodowy szlak kolejowy, który ma połączyć Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i w dalszej perspektywie Finlandię.

źródło: PAP

fot. Budimex

AllianceBudimexEstoniaInwestycjeMorze Bałtyckiepolska-morskaRail Baltica w Estonii
Poprzednia Informacja
Ekolog morski: tworzenie rezerwatów dla fok na polskich wodach nie ma sensu
Następna Informacja
Jak przebiegają działania neutralizacji niewybuchów w Zatoce Gdańskiej ?

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie