Polski Portal Morski
Aktualności Porty Stocznie Ważne

Pół miliarda złotych na modernizację „Nadodrzanki”

Pojawiły się przetargi na prace związane z modernizacją tzw. „Nadodrzanki”. Mowa o linii kolejowej, która powiązana jest docelowo z projektem budowy terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Informacje przekazał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

– Jedno, jak i drugie realizujemy. Dzisiaj ogłoszone zostały przetargi na pracę związane z modernizacją „Nadodrzanki”. Linia kolejowa Świnoujście – Szczecin – Wrocław przejdzie gruntowny remont na odcinkach, które tego wymagają – przekazał na portalu X wiceszef resortu infrastruktury.

W Porcie Świnoujście trwają już prace, rok 2024 był skoncentrowany na przygotowaniach, tj. wydaniu pozwoleń, zawarciu umów i kontaktów oraz badań terenu. Prócz samego terminalu ważna jest infrastruktura powiązana wokół inwestycji, i tym właśnie jest „Nadodrzanka”.

„Nadodrzanka” to linia kolejowa nr 273, która łączy Wrocław i Szczecin. Przebiegająca przez trzy województwa trasa ma 350 kilometrów długości. Przebudowa linii zwiększy bezpieczeństwo przejazdów kolejowo-drogowych. A również poprawi prędkość pociągów, które dziś w niektórych lokalizacjach ograniczone są dopuszczalną prędkością 60 km/h. Plan inwestycji skupia się na gruntowny remoncie wybranych odcinków wymagających największych zmian i etapowej modernizacji, aby nie zakłócić ruchu kolejowego. Dzięki pozbyciu się wąskich gardeł na trasie transport z morza na południe kraju będzie efektywniejszy.

Na inwestycje przeznaczamy ponad pół miliarda złotych z KPO. Te pieniądze, odblokowana przez nasz rząd, pozwalają nam na dynamiczny rozwój – wskazuje Marchewka.

Celem projektu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest stworzenie w Świnoujściu terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Portu zdolnego do obsługi elementów konstrukcyjnych MEW, wymagających specjalistycznego zaplecza. Z budowę odpowiedzialne jest Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mld zł. Koszty toru podejściowego szacowane są na 10 mld zł, a pirsu – na 2,5 mld zł. Na przełomie 2028 i 2029 roku pierwsze największe kontenerowce mają wpłyną do portu Świnoujście.

Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie