Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Pół miliarda złotych na modernizację „Nadodrzanki”
Aktualności Porty Stocznie Ważne

Pół miliarda złotych na modernizację „Nadodrzanki”

Przez DC19 lutego 202519 lutego 2025

Pojawiły się przetargi na prace związane z modernizacją tzw. „Nadodrzanki”. Mowa o linii kolejowej, która powiązana jest docelowo z projektem budowy terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w Świnoujściu. Informacje przekazał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

– Jedno, jak i drugie realizujemy. Dzisiaj ogłoszone zostały przetargi na pracę związane z modernizacją „Nadodrzanki”. Linia kolejowa Świnoujście – Szczecin – Wrocław przejdzie gruntowny remont na odcinkach, które tego wymagają – przekazał na portalu X wiceszef resortu infrastruktury.

W Porcie Świnoujście trwają już prace, rok 2024 był skoncentrowany na przygotowaniach, tj. wydaniu pozwoleń, zawarciu umów i kontaktów oraz badań terenu. Prócz samego terminalu ważna jest infrastruktura powiązana wokół inwestycji, i tym właśnie jest „Nadodrzanka”.

„Nadodrzanka” to linia kolejowa nr 273, która łączy Wrocław i Szczecin. Przebiegająca przez trzy województwa trasa ma 350 kilometrów długości. Przebudowa linii zwiększy bezpieczeństwo przejazdów kolejowo-drogowych. A również poprawi prędkość pociągów, które dziś w niektórych lokalizacjach ograniczone są dopuszczalną prędkością 60 km/h. Plan inwestycji skupia się na gruntowny remoncie wybranych odcinków wymagających największych zmian i etapowej modernizacji, aby nie zakłócić ruchu kolejowego. Dzięki pozbyciu się wąskich gardeł na trasie transport z morza na południe kraju będzie efektywniejszy.

Przetargi już ogłoszone. pic.twitter.com/9QbJvxeZkq

— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) February 19, 2025

Na inwestycje przeznaczamy ponad pół miliarda złotych z KPO. Te pieniądze, odblokowana przez nasz rząd, pozwalają nam na dynamiczny rozwój – wskazuje Marchewka.

Celem projektu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest stworzenie w Świnoujściu terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Portu zdolnego do obsługi elementów konstrukcyjnych MEW, wymagających specjalistycznego zaplecza. Z budowę odpowiedzialne jest Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mld zł. Koszty toru podejściowego szacowane są na 10 mld zł, a pirsu – na 2,5 mld zł. Na przełomie 2028 i 2029 roku pierwsze największe kontenerowce mają wpłyną do portu Świnoujście.

Sprawna budowa Terminala kontenerowego w Świnoujściu to jedno, ale drugie to budowa infrastruktury umożliwiającej obsługę tego terminala.

Jedno, jak i drugie realizujemy! Dzisiaj ogłoszone zostały przetargi na prace związane z modernizacją „Nadodrzanki”. Linia kolejowa…

— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) February 18, 2025

Fot. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

Akradiusz MarchewkaGdyniaInwestycjeMinisterstwo InfrastrukturyMorze BałtyckieNadodrzankapolska-morskaŚwinoujście
Poprzednia Informacja
Grupa Azoty złożyła do prokuratury zawiadomienie ws. zakupów gazu w latach 2022-2023
Następna Informacja
Kolejne automatyczne suwnice w terminalu Baltic Hub

Zobacz podobne

Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich

Paulina Ledzinska7 listopada 2025

Młoda foka z plaży w Pobierowie trafi do Stacji Morskiej na Helu

Paulina Ledzinska7 listopada 2025

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 

LK6 listopada 20256 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich
  • Młoda foka z plaży w Pobierowie trafi do Stacji Morskiej na Helu
  • Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik w Branży Offshore Wind” 
  • Przeżył katastrofę „Heweliusza”. Oddał rzeczy do Muzeum
  • Ponad 300 ratowników i mundurowych weźmie udział w manewrach Politechniki Morskiej

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie