Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • ORP „Wodnik” wrócił z rejsu szkoleniowego
Aktualności Edukacja Ważne

ORP „Wodnik” wrócił z rejsu szkoleniowego

Przez Paulina Ledzinska18 lutego 202518 lutego 2025

Po dwutygodniowym rejsie szkoleniowym ORP „Wodnik” powrócił do macierzystego Portu Wojennego w Gdyni. Z pokładu zeszło trzydziestu jeden podchorążych Akademii Marynarki Wojennej, którzy zdobywali ostatnie szlify przed egzaminem oficerskim. Ich powrót powitał porywisty wiatr i opady śniegu – warunki, które towarzyszyły im również w trakcie rejsu po Bałtyku i Morzu Północnym.

Rejs rozpoczał się 3 lutego, gdy okręt opuścił Gdynię i obrał kurs na północ w kierunku platform wiertniczych Petrobalticu. Następnie jednostka pokonała Wielki Bełt, by wpłynąć na wody Morza Północnego. Po przejściu przez Sund ORP „Wodnik” powrócił na Bałtyk, zawijając na krótko do Świnoujścia w celu uzupełnienia zapasów. W kolejnych dniach załoga intensywnie trenowała w okolicach Bornholmu, a w piątkowy poranek – 14 lutego – okręt powrócił do Gdyni.

Podchorążowie V roku Akademii Marynarki Wojennej przez ponad tydzień wykonywali obowiązki dublerów oficerów wachtowych. Ich zadania obejmowały prowadzenie dziennika nawigacyjnego, monitorowanie kursu okrętu, określanie jego pozycji oraz nanoszenie danych na mapę.

Bsm. pchor. Adrian Borkowski, student Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego zaznacza, że chociaż te umiejętności były już wcześniej trenowane podczas praktyk astronawigacyjnych, teraz mogli w pełni skupić się na pracy na mostku.

– Długimi okresami wachta wydaje się monotonna, ale kluczowe jest, by nie popaść w rutynę. W sytuacji awaryjnej trzeba reagować natychmiast. Szczególnie wymagające były przejścia przez rejony ścieśnione, takie jak cieśniny bałtyckie, gdzie ograniczona przestrzeń i wzmożony ruch jednostek wymuszały najwyższy poziom koncentracji. – podkreśla pchor. Borkowski.

Podczas gdy jedni podchorążowie doskonalili umiejętności nawigacyjne, inni szkolili się pod pokładem w roli przyszłych oficerów mechaników.

– Pracowaliśmy w systemie czterozmianowym, prowadziliśmy dziennik maszynowy, monitorowaliśmy działanie kluczowych mechanizmów. Wiele zadań wykonywaliśmy samodzielnie, ale zawsze pod czujnym okiem oficerów wachtowych – mówi bsm. pchor. Karolina Patlewicz z Wydziału Mechaniczno-Elektrycznego.

Zdobyta w ten sposób wiedza będzie nieoceniona w ich przyszłej służbie.

Oprócz praktycznej nauki na pokładzie, studenci uczestniczyli w licznych wykładach i ćwiczeniach prowadzonych przez wykładowców Akademii Marynarki Wojennej. Tematyka obejmowała m.in. nawigację, astronawigację, radiolokację i zarządzanie jednostką pływającą. Był to ostatni etap ich morskich praktyk przed egzaminem oficerskim, który odbędzie się w marcu.

Powrót ORP „Wodnik” do Gdyni to zakończenie ważnego etapu dla przyszłych oficerów Marynarki Wojennej, którzy już wkrótce staną przed kolejnymi wyzwaniami w swojej wojskowej karierze. Po zakończeniu nauki podchorążowie rozpczną zawodową służbę w Marynarce Wojennej.

zdjęcia: R.Maślak, Akademia Marynarki Wojennej

Akademia Marynarki WojennejAMWEdukacjaGdyniaokretokręt szkoleniowyORP Wodnikpolska morskaport wojennyRejs
Poprzednia Informacja
Pierwszy etap kształcenia zakończony – podchorążowie AMW z dyplomami inżynierskimi
Następna Informacja
Gdański terminal wyróżniony nagrodą przez COSCO SHIPPING Lines

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie