Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Narodziny legendy w Stoczni Szczecińskiej. 59 lat temu zwodowano drobnicowiec m/s Henryk Jendza
Aktualności Historia Stocznie Ważne

Narodziny legendy w Stoczni Szczecińskiej. 59 lat temu zwodowano drobnicowiec m/s Henryk Jendza

Przez Paulina Ledzinska5 lutego 20255 lutego 2025

1 lutego 1966 roku w Stoczni Szczecińskiej zwodowano m/s Henryk Jendza – drobnicowiec typu B 516, budowany dla Polskich Linii Oceanicznych. Była to jedna z ostatnich jednostek tej serii powstających w Szczecinie. Do eksploatacji wszedł 14 grudnia tego samego roku. Statek przez ponad 20 lat służył polskiej flocie, przewożąc towary po całym świecie.

Drobnicowiec miał 145,65 m długości, 18,50 m szerokości i nośność 8 614 DWT. Na pokładzie znajdowało się miejsce dla 48 członków załogi oraz 12 pasażerów. Była to jednostka solidnie zaprojektowana, odpowiadająca standardom swoich czasów. W eksploatacji pozostawała aż do 1987 roku. Po ponad dwóch dekadach intensywnej pracy została zezłomowana.

Nazwa statku nie była przypadkowa. Henryk Jendza to człowiek, który odegrał kluczową rolę w historii Stoczni Szczecińskiej. Urodził się w 1921 roku w Wilnie, gdzie zdobył wykształcenie mechaniczne. Po wojnie osiedlił się w Szczecinie, a w 1950 roku, mając zaledwie 29 lat, objął stanowisko dyrektora Stoczni Szczecińskiej. Był to okres trudnej odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego, który dopiero zaczynał się podnosić po zniszczeniach wojennych.

Seria B 516, do której należał statek nazwany na cześć dyrektora, była jedną z ostatnich generacji polskich drobnicowców projektowanych w Gdańsku i budowanych w Szczecinie. Lata 60. przyniosły rozwój większych i bardziej wyspecjalizowanych jednostek, co oznaczało stopniowe wycofywanie tradycyjnych drobnicowców. M/S „Henryk Jendza” był jednym z ostatnich tego typu statków, zamykając pewien rozdział w historii polskiej floty handlowej.

W czasach, gdy Szczecin ponownie rozwija swoje zaplecze portowe i stoczniowe, warto pamiętać o tych, którzy położyli fundamenty pod jego sukces.

fot: Autorstwa HZ – home archive, Domena publiczna

drobnicowiecHenryk JendzaHistoriapolska morskastatekStocznia SzczecińskaSzczecinwodowanie
Poprzednia Informacja
Morskie Centrum Nauki w liczbach
Następna Informacja
Strażnik niezawodności okrętów, czyli stoczniowe laboratorium chemiczne PGZSW

Zobacz podobne

Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym

Paulina Ledzinska9 listopada 20259 listopada 2025

Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie

Paulina Ledzinska8 listopada 20258 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Podejrzany o wysadzenie Nord Stream jest w stanie krytycznym
  • Urząd Morski ogłosił wyniki przetargu na dostawę pogłębiarki za prawie 280 mln zł
  • Mierzeja Wiślana jednym z najważniejszych korytarzy migracji ptaków w Europie
  • Orlen: zakończyły się wstępne badania dna Bałtyku dla kolejnej farmy wiatrowej
  • Arkadiusz Marchewka: chcieli wybudować terminal, do którego nie wpływałyby kontenerowce

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne znaczenie dla całej branży”

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Bada dna mórz, przetrwała tajfun – niezwykła praca...

DC28 lipca 202528 lipca 2025
28 lipca 202528 lipca 20250

Finansowanie projektów dla bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej i offshore

Paulina Ledzinska15 lipca 202515 lipca 2025
15 lipca 202515 lipca 20250

Tak marynarze oszczędzają na emerytury. „Nieruchomości, fundusze, ale...

DC8 lipca 20258 lipca 2025
8 lipca 20258 lipca 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie