Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Niemcy boją się o rozbudowę portu w Świnoujściu. Polacy odpowiadają na zarzuty
Aktualności Porty Ważne

Niemcy boją się o rozbudowę portu w Świnoujściu. Polacy odpowiadają na zarzuty

Przez Paulina Ledzinska23 stycznia 202527 stycznia 2025

Rozbudowę portu w Świnoujściu oceniają jako „kontrowersyjną”. To dziennikarze niemieckiego dziennika Ostsee Zeitung. Centralny Związek Niemieckich Operatorów Portowych oraz przedstawiciele portu w Rostocku wyrazili swoje zaniepokojenie, zarzucając Polsce stosowanie niższych standardów w zakresie ochrony środowiska.

Czy te oskarżenia mają podstawy? Odpowiedź polskiej strony jest jednoznaczna.

Polska, podobnie jak inne kraje członkowskie Unii Europejskiej, jest zobowiązana do przestrzegania tych samych norm środowiskowych. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podkreśla, że inwestycje realizowane na polskim wybrzeżu są zgodne z unijnymi regulacjami, a wszelkie procedury zostały przeprowadzone w sposób przejrzysty i zgodny z wymogami prawa.

Przykładem tego jest budowa Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, która wzbudziła szczególne kontrowersje po niemieckiej stronie. W tej sprawie odbyła się procedura konsultacji transgranicznych, w ramach której strona niemiecka miała możliwość zapoznania się z dokumentacją i zgłaszania uwag. Jak wynika z relacji ZMPSiŚ, niemieckie władze po analizie dokumentów nie zgłosiły zastrzeżeń.

Co więcej, podczas spotkania z mieszkańcami niemieckiej gminy Heringsdorf w listopadzie 2024 roku, Heiko Mirass, reprezentujący władze Landu Meklemburgii – Pomorza Przedniego, potwierdził, że konsultacje przeprowadzono prawidłowo i z należytym zaangażowaniem strony niemieckiej.

Uczciwa konkurencja czy obawy o pozycję Rostocku?

Zarzuty niemieckich przedsiębiorców, jakoby Polska stosowała inne, bardziej liberalne standardy ochrony środowiska, zostały stanowczo odrzucone przez polską stronę.

Przepisy unijne obowiązują nas tak samo, jak naszych sąsiadów, a regulacje wewnętrzne nie mogą łamać unijnego prawa – podkreśla zarząd ZMPSiŚ.

Wydaje się więc, że zarzuty te wynikają bardziej z obaw o wzrost pozycji konkurencyjnej polskich portów niż z rzeczywistych problemów związanych z przestrzeganiem norm środowiskowych.

Inwestycje w Świnoujściu, takie jak budowa terminala kontenerowego czy przystosowanie terminala promowego do obsługi transportu intermodalnego, tworzą realne wyzwanie dla portów niemieckich, w tym dla Rostocku.

Rosnące znaczenie Portów Szczecin i Świnoujście na Bałtyku jest wynikiem konsekwentnej polityki inwestycyjnej i rozwoju infrastruktury. Modernizacja i rozbudowa tych portów, w tym budowa terminala kontenerowego, mają kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności Polski w regionie Morza Bałtyckiego.

Przedstawiciele ZMPSiŚ zwracają uwagę, że reakcje strony niemieckiej mogą być oznaką uznania dla skuteczności polskich działań.

Rozwój naszych portów i realizowane inwestycje potwierdzają ich rosnącą pozycję konkurencyjną na Bałtyku oraz właściwy kierunek rozwoju – oświadcza zarząd portów.

ZOBACZ CAŁE OŚWIADCZENIE ZMPSIŚ

fot: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście

InwestycjePort Szczecin ŚwinoujścieRostockŚwinoujścieSzczecinZMPSIŚ
Poprzednia Informacja
Nowy serwis Baltic Express od CMA CGM: szybkie połączenie Finlandii, Łotwy i Polski
Następna Informacja
Mniejsze ryby mają wyższą wartość odżywczą i są mniej podatne na przełowienie

Zobacz podobne

Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego – ORKA jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski

Paulina Ledzinska18 listopada 202518 listopada 2025

Niedrogi czujnik do wykrywania w wodzie związków z fajerwerków

Paulina Ledzinska18 listopada 202518 listopada 2025

Nowy etap dla Świnoujścia: Przełomowe operacje LNG

LK18 listopada 202518 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Polsko-koreański impuls dla przemysłu morskiego – ORKA jako katalizator rozwoju morskiego i technologicznego Polski
  • Niedrogi czujnik do wykrywania w wodzie związków z fajerwerków
  • Nowy etap dla Świnoujścia: Przełomowe operacje LNG
  • Vestas pod lupą radnych: Wyjazdowa komisja w szczecińskiej fabryce
  • Zobacz kielich sprzed 300 lat [ZDJĘCIA]

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Spotkanie ekspertów: „Bezpieczeństwo transportu intermodalnego — szanse i zagrożenia”

LK16 listopada 202516 listopada 2025
16 listopada 202516 listopada 20250

„Barierą jest cena zielonego wodoru na rynku” –...

Paulina Ledzinska16 listopada 202515 listopada 2025
16 listopada 202515 listopada 20250

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie