Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Stocznie
  • Gdyńska stocznia CRIST rozpoczęła budowę nowoczesnego statku Sea Dragon
Stocznie Ważne

Gdyńska stocznia CRIST rozpoczęła budowę nowoczesnego statku Sea Dragon

Przez Sonia Mrzygłocka23 stycznia 202524 stycznia 2025

W stoczni CRIST S.A. w Gdyni rozpoczęto budowę nowego statku przeznaczonego do pracy na platformach morskich. Jednostka, która otrzyma nazwę Sea Dragon, ma być kluczowym elementem w zapewnieniu bezpiecznego transportu na platformy offshore.

Projekt realizowany jest na zlecenie armatora DOF i nadzorowany przez Towarzystwo Klasyfikacyjne ABS.

Ceremonia cięcia blach i szczegóły projektu

Oficjalne rozpoczęcie budowy, czyli ceremonia cięcia blach, odbyło się na początku 2025 roku w siedzibie stoczni z udziałem przedstawicieli zamawiającego, wykonawców oraz klasyfikatorów. Statek, oznaczony numerem budowy NB110, powstaje na podstawie projektu MMC 995L SBC opracowanego przez gdyńską firmę MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o., która odpowiada również za dokumentację techniczno-klasyfikacyjną.

Kontrakt na budowę Sea Dragona został podpisany w sierpniu 2024 roku. Jednostka będzie miała 109,7 m długości i 22 m szerokości oraz pomieści 164 osoby, w tym załogę i personel platformy.

Zaawansowana technologia i ekologia

Statek Sea Dragon będzie wyposażony w system Walk2Work, umożliwiający bezpieczne wejście na platformy morskie. Oprócz tego na jednostce zostanie zainstalowany zaawansowany system dynamicznego pozycjonowania klasy DP3 oraz nowoczesne systemy nawigacyjne.

Projekt zakłada również minimalizację wpływu na środowisko. Na pokładzie znajdą się dwa zespoły akumulatorów o pojemności 1 MWh każdy, co pozwoli na oszczędność paliwa sięgającą nawet 35%. Dzięki temu Sea Dragon będzie jednym z najbardziej ekologicznych statków w swojej klasie.

CRIST i MMC – innowacyjne projekty

Stocznia CRIST jest jednym z liderów na europejskim rynku budowy jednostek morskich. W swojej historii zrealizowała ponad 400 projektów, w tym kadłuby oraz unikalne i prototypowe jednostki realizowane „pod klucz”.

Projekt Sea Dragon to kolejny przykład współpracy stoczni CRIST z biurem projektowym MMC Ship Design & Marine Consulting, które ma na swoim koncie wiele innowacyjnych projektów dla sektora offshore. Jednym z nich jest okręt ratowniczy programu „Ratownik” dla polskiej Marynarki Wojennej, którego realizację powierzono PGZ Stoczni Wojennej.

Poprzednia Informacja
Nowe statki dla offshore – Windcat 61 i Windcat 62 już na wodzie
Następna Informacja
Nowy serwis Baltic Express od CMA CGM: szybkie połączenie Finlandii, Łotwy i Polski

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie