Próby morskie zakończył najnowszy prom Unity Line (Grupa PŻM) – „Jantar Unity”. Testy jednostki przebiegły bardzo dobrze – obie strony : stocznia oraz przyszły operator promu, są zadowoleni z pracy urządzeń statkowych oraz dzielności morskiej jednostki.
Próby podzielone były na dwie części. Głównym celem pierwszej części było sprawdzenie pracy i dostrojenie wszystkich urządzeń funkcjonujących na promie, natomiast w drugiej części dokonano m.in. odbiorów ich sprawności przez towarzystwo klasyfikacyjne Det Norske Veritas (DNV) – klasyfikatora statku. Jak informuje stocznia, szczególnie złożonym procesem okazały się regulacje nastaw komunikacji systemów radionawigacyjnych z systemami zarządzania napędem.
W bardzo istotnej części prób, sprawdzających dzielność morską nowego promu, wszystkie testy przebiegły pomyślnie. Jednostka okazała się niezawodna nawet podczas ekstremalnych prób z pełnym dopuszczalnym przeciążeniem napędu. Chociaż na morzu panowały zmienne warunki pogodowe, jeśli chodzi o siłę wiatru i falowanie, to statek zachowywał się bardzo stabilnie i komfortowo dla podróżujących. To znakomita wiadomość dla przyszłych pasażerów promu.

Jak informuje stocznia, próby morskie w swojej zasadniczej formie dobiegły końca. Pozostały jeszcze do wykonania standardowe testy Bezpiecznego Powrotu do Portu, które będą wymagały krótkiego, ponownego wyjścia promu na redę. W najbliższych miesiącach będą też trwały ostatnie prace wykończeniowe, w tym m.in. malowanie pokładów samochodowych.
Podczas zakończonych prób morskich na pokładzie statku znajdowali również przedstawiciele inwestora, czyli spółki Polskie Promy oraz przyszłego operatora jednostki – spółki Unity Line z Grupy PŻM.
– Na chwilę obecną jesteśmy więcej niż zadowoleni. Jednostka jest fantastyczna, wysokiej jakości i wygląda na to, że jest bardzo dobrze przygotowana do wymagającej eksploatacji. Prom jest bardzo nowoczesny. Jest prototypem a jego urządzenia są niejednokrotnie użyte po raz pierwszy w danej konfiguracji. Zestrojenie tego wszystkiego, to naprawdę wyżyny talentów stoczniowych i podwykonawców. Nie możemy się już doczekać przyjęcia „Jantara Unity” do pełnej eksploatacji – mówi Paweł Pluto-Prądzyński, prezes zarządu spółki Polskie Promy i jednocześnie dyrektor Unity Line, przyszłego operatora nowej jednostki.
Prom „Jantar Unity” jest wręcz wzorowo zaprojektowany na linię bałtycką pomiędzy Polską a południową Skandynawią. Długość linii ładunkowej, ilość miejsc pasażerskich, ekonomika eksploatacyjna bazująca na spalaniu LNG jako paliwa, to parametry optymalne dla rynku, na którym będzie pływał nowy prom. Będzie to również jednostka bardzo ekologiczna, o zredukowanej o jedną czwartą emisji dwutlenku węgla.
Prom „Jantar Unity” ma zostać przekazany operatorowi pod koniec bieżącego roku. Potem jednostka przepłynie do Szczecina, gdzie przy Wałach Chrobrego odbędzie się chrzest statku. Drugi dzień pobytu „Jantara” w Szczecinie będzie dniem otwartym do zwiedzania dla mieszkańców miasta.
Fot. Maciej Bielesz