Polski Portal Morski
Aktualności Środowisko Ważne

Port w Hamburgu wyprzedza unijne przepisy 

Jak przekazuje port w Hamburgu, już od 2027 będzie oczekiwał, ze wszystkie statki wycieczkowe, które mogą korzystać z zasilania z lądu, będą miały podłączać się do miejskiej sieci. To krok, który ma ograniczyć hałas i emisje w centrum miasta, a jednocześnie postawić Hamburg w roli lidera ekologicznej żeglugi w Europie. Unijne przepisy dotyczące zasilania z lądu wejdą w życie w 2030 roku. 

Nowe oblicze europejskich portów

Nowe unijne prawo, które zacznie obowiązywać od 2030 roku, będzie dotyczyło zasilania statków prądem z lądu podczas postoju. Chodzi o tak zwane „shore power”, czyli zasilanie z lądu. To system, który pozwala statkom zacumowanym w porcie podłączać się do sieci elektrycznej na lądzie, zamiast korzystać z własnych silników i generatorów spalinowych.

Jego celem będzie ograniczenie hałasu i emisji spalin w  portowych miastach, w których często są one problemem generowanym przez stojące przy nabrzeżach jednostki.  Przepisy obejmą zarówno porty obsługujące statki wycieczkowe, jak i towarowe.  Ich wdrożenie będzie wymagało inwestycji w infrastrukturę i modernizacji samych statków.

Port, który nie czeka na Brukselę

Unijne przepisy nakazujące portom wyposażenie nabrzeży shore power wejdą w życie dopiero w 2030 roku. Jednak, jak deklaruje port w Hamburgu, jest on na nie przygotowany niemal dekadę wcześniej. Miasto od lat inwestuje w instalacje umożliwiające statkom pobór energii elektrycznej z lądu, zamiast utrzymywać pracę silników na postoju. 

Dwa terminale – w Altonie i Steinwerder – już dziś mają do tego pełną infrastrukturę. W przyszłym roku dołączy do nich nowoczesny terminal w HafenCity, gdzie system zostanie zainstalowany i przetestowany. Planowo od 2026 roku wszystkie hamburskie terminale wycieczkowe będą wyposażone w tego rodzaju przyłącza. 

Hamburg Port Authority podkreśla, że te inwestycje nie powstały z dnia na dzień. Pierwsze prace nad systemami zasilania z lądu rozpoczęto już ponad dekadę temu. Początkowo na małą skalę, testując rozwiązania na statkach rzecznych. Teraz port ma jedną z najbardziej rozwiniętych sieci tego typu w Europie. 

Dlaczego to takie ważne?

Kiedy statek cumuje w porcie, jego silniki wciąż pracują, a przy tym produkują hałas, drgania i spaliny. Te ostatnie są bogate w tlenki siarki i azotu, przez co wyraźnie pogarszają jakość powietrza. Dzięki podłączeniu do miejskiej sieci, napędzanej z udziałem odnawialnych źródeł energii, jednostki mogą całkowicie wyłączyć generatory. 

W efekcie nabrzeża pozostają bardziej ciche, a emisja spala zmniejsza się. To oznacza faktyczna poprawę życia mieszkańców portowych miast. Według szacunków władz portu Hamburg, jedno duże przyłączenie statku do shore power może zredukować emisję CO₂ o kilkadziesiąt ton w trakcie jednego postoju.

Aby to było możliwe, statki też musza być przystosowane do odbioru energii z lądu. To oznacza modernizację instalacji pokładowych i uzyskanie odpowiednich certyfikatów. 

Już dziś, coraz częściej nowe jednostki otrzymują ten system w standardzie, a starsze są modernizowane podczas remontów. 

Hamburg jako przykład dla Europy

Poprzez takie inwestycje Hamburg zyskuje nie tylko czystsze powietrze, ale również przewagę w konkurencji z innymi europejskimi portami. Port staje się miejscem, które dba o środowisko, nie rezygnując przy tym z przychodów z branży rejsowej.

Portowa rewolucja energetyczna ma dwa oblicza. Z jednej strony to faktyczna redukcja emisji i hałasu, a z drugiej – kapitał wizerunkowy, który w epoce zielonej transformacji jest warty tyle, co sam towar. Port w Hamburgu już rozumie, że w nowej erze żeglugi ci, którzy potrafią połączyć rozwój z odpowiedzialnością, stanją się liderami.

Fot. Port w Hamburgu

Zobacz podobne

Pijany kajakarz na Drawie może słono zapłacić za swoje zachowanie

DC

Wojsko polskie rozpoczęło operowanie powietrzne w związku z rosyjskimi atakami rakietowymi na terytorium Ukrainy

DC

Niemiecki wiceminister: jesteśmy gotowi wziąć większą odpowiedzialność za bezpieczeństwo Grenlandii

DC

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie