To największa inwestycja portowa w historii Łeby. Podpisano umowę na przebudowę wejścia do portu. Dzięki modernizacji stanie się on bezpieczniejszy i dostosowany do obsługi sektora offshore.
Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na realizację inwestycji o wartości około 132 milionów złotych brutto. Projekt pod nazwą „Przebudowa wejścia do portu w Łebie” jest częścią budowy morskiego terminalu serwisowego offshore.
Jak podkreśliła Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, obecna infrastruktura portu nie kwalifikuje się do obsługi morskich farm wiatrowych.
– Obecna infrastruktura portu w Łebie nie spełnia wymagań niezbędnych do obsługi morskich farm wiatrowych. Główne problemy to płycizny oraz nadmierne falowanie wewnątrz portu podczas sztormów. Realizacja tego projektu pozwoli wyeliminować te niedogodności, zwiększając bezpieczeństwo i poprawiając warunki pracy dla wszystkich użytkowników portu, w tym co istotne również Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa – mówiła Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest Korporacja Budowlana DORACO. Firma przygotuje dokumentację projektową i wykona wszystkie prace budowlane.
Prezes Zarządu, Angelika Cieślowska, zaznaczyła, że podpisanie umowy to efekt wieloletniego doświadczenia firmy.
– Dzisiejsze podpisanie umowy i fakt, że w 65 tygodni wybudujemy 3 obiekty hydrotechniczne, wykonamy roboty czerpalne i oświetlenie nawigacyjne, to nie przypadek; to suma ponad 30 lat doświadczeń DORACO i wiedzy naszych ekspertów, którzy wiedzieli, jak sprostać oczekiwaniom i potrzebom inwestora – przekazała prezes DORACO.

Zakres prac obejmuje m.in. budowę nowego, 260-metrowego falochronu wschodniego, przedłużenie zachodniego falochronu o 91 metrów oraz budowę ostrogi. Powstaną też nowe osadniki, tor podejściowy, obrotnica i nowoczesne oznakowanie nawigacyjne. Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Działania poprzedzi szczegółowa kontrola obszaru. Mowa o wszystkich potencjalnych niebezpiecznych pozostałości militarnych, zostaną one usunięte i zutylizowane. Prace będą prowadzone pod nadzorem archeologicznym i z zachowaniem standardów ochrony środowiska.
W uroczystości podpisania umowy wziął udział również Jacek Karnowski, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, który podkreślił znaczenie projektu dla bezpieczeństwa.
– Budowane są nabrzeża do serwisowania offshore i falochrony, które sprawią, że ten port będzie jeszcze bezpieczniejszy – zaznaczył Karnowski.
Znaczenie inwestycji dla lokalnej społeczności podkreśliła Agnieszka Derba, Burmistrz Łeby.
– Tak dużej inwestycji w Łebie jeszcze nie było. Jest to dla nas duża możliwość rozwoju, możliwość nowej gałęzi gospodarki. Łeba słynęła zawsze z tego, że był to port rybacki i mamy też nadzieję, że dzięki właśnie tej modernizacji portu rybołówstwo w pewnym stopniu się reaktywuje. Port zostanie zmodernizowany i przeznaczony do tego, aby bazy serwisowe mogły funkcjonować i działać przez kolejne lata – mówiła Burmistrz Łeby.
Równolegle do głównej inwestycji prowadzone są prace modernizacyjne przy nabrzeżu Maltańskim i pirsie – umowa z firmą ERBUD opiewa na ponad 5 milionów złotych. Planowane zakończenie tych robót to pierwszy kwartał 2026 roku. Natomiast prace w przebudowie portu sfinalizowane będą do sierpnia 2026 roku.
fot. Urząd Morski w Gdyni