Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax


Przy nabrzeżu Słowackim w Porcie Szczecin zacumował panamski masowiec SAKIZAYA XCEL z ładunkiem śruty sojowej. Obsługa jednostek tej klasy jest możliwa dzięki pogłębieniu toru wodnego i modernizacji Kanału Dębickiego. Obecnie trwa rozładunek statku, który wciąż znajduje się w porcie.


Port Szczecin-Świnoujście prowadzi regularne operacje przeładunkowe. Do nabrzeża Słowackiego, na początku maja, zacumował masowiec SAKIZAYA XCEL – jednostka pod banderą Panamy, należąca do klasy panamax. Statek ma 229 metrów długości i 32 metry szerokości, a jego ładunkiem jest śruta sojowa, jeden z kluczowych surowców dla przemysłu paszowego w Polsce i Europie. Produkt ten stanowi ważne źródło białka w żywieniu zwierząt hodowlanych, co czyni go istotnym elementem w łańcuchu dostaw branży rolno-spożywczej.

Obecność jednostki tej wielkości w Porcie Szczecin stała się możliwa dzięki pogłębieniu toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina do głębokości 12,5 metra oraz modernizacji nabrzeży w Kanale Dębickim. Dzięki tym działaniom port może dziś przyjmować większe i bardziej nowoczesne statki, co zwiększa jego przepustowość i znaczenie na mapie europejskich szlaków handlowych.

-„To przede wszystkim efekt pogłębienia toru wodnego oraz modernizacji Kanału Dębickiego, która aktualnie dobiega końca. Inwestycja w przebudowę Kanału daje właśnie takie efekty – możemy przyjmować znacznie większe statki. Pozwala to spółkom portowym na dynamiczny rozwój” – przekazuje Weronika Gocławska, rzeczniczka ZMPSiŚ.

Rozładunek SAKIZAYA XCEL jest w toku, a jednostka wciąż znajduje się przy nabrzeżu Słowackim. Zrealizowanie tego rodzaju operacji logistycznych w porcie śródlądowym o głębokowodnym dostępie to efekt wieloletnich działań inwestycyjnych wspartych środkami unijnymi. Inwestycja, wspierana przez Ministerstwo Infrastruktury, stanowi kluczowy element rozwoju Portu Szczecin – Świnoujście, umożliwiając zwiększenie jego potencjału operacyjnego i podnosząc konkurencyjność regionu na rynku transportu morskiego. 

Źródło zdjęć: Zarząd morskich Portów Szczecin – Świnoujście SA

Zobacz podobne

To nie zawód dla każdego. Szczera rozmowa z byłym marynarzem

DC

Dno Bałtyku będzie oczyszczone pod farmy wiatrowe

DC

Marcin Jarzyński nowym Zastępcą Prezesa ds. Ochrony przed Powodzią i Suszą

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie