Polski Portal Morski
Aktualności Środowisko Technologie Ważne

Pierwsze w Polsce certyfikaty zgodności dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power

Budowana na Bałtyku przez Orlen i kanadyjski Northland Power morska farma wiatrowa otrzymała pierwsze na polskim rynku certyfikaty zgodności projektu dla turbin i morskich stacji elektroenergetycznych. Bez tych poświadczeń obiekt nie mógłby być eksploatowany – poinformowała w piątek spółka Baltic Power.

Certyfikaty zgodności projektowej dla Baltic Power zostały wydane przez DNV, niezależną organizację certyfikującą autoryzowaną przez polskie Ministerstwo Infrastruktury. Dokumenty gwarantują – jak poinformowała spółka z Grupy Orlen – że projekty konstrukcyjne turbin wiatrowych i morskich stacji elektroenergetycznych są zgodne z międzynarodowymi kodeksami i normami oraz, że są one odpowiednie do pracy w lokalnych warunkach przez cały okres eksploatacji morskiej farmy wiatrowej.

Członek zarządu Baltic Power i dyrektor projektu Jens Poulsen zwrócił uwagę, że uzyskana certyfikacja zgodności projektowej dla turbin i morskich stacji ma wymiar nie tylko administracyjny. „Jesteśmy pierwszym projektem morskich farm wiatrowych w Polsce, któremu udało się uzyskać takie certyfikaty, przecierając szlak dla kolejnych inwestycji” – podkreślił Poulsen, cytowany w komunikacie.

Na podstawie Ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz Ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych inwestorzy są zobowiązani do dostarczenia certyfikatów potwierdzających zgodność projektu budowlanego z normami krajowego prawa oraz normami technicznymi dla morskiej farmy i towarzyszącej jej infrastruktury. Certyfikaty takie poświadczają, że farma wiatrowa została zaprojektowana, zbudowana i działa bezpiecznie, zgodnie z wytycznymi regulatora. „Bez nich farma nie może rozpocząć eksploatacji” – zaznaczyła spółka Baltic Power.

Jak zapowiedział Bennet Moeller, kierownik działu inżynieryjnego Baltic Power, DNV będzie towarzyszyć instalacji i rozruchowi morskiej farmy wiatrowej, by w ten sposób weryfikować czy prace prowadzone są zgodnie z wymogami prawa. „Dowody zgodności zostaną udokumentowane w certyfikacie dopuszczenia do eksploatacji, którego spodziewamy się w 2026 r. oraz w całościowym certyfikacie projektu po zakończeniu etapu budowy morskiej farmy wiatrowej” – dodał Moeller.

Orlen i kanadyjski Northland Power podpisały umowę o partnerstwie w ramach projektu morskiej farmy wiatrowej Baltic Power w 2021 r. Powołana w tym celu spółka rozpoczęła w 2023 r. budowę infrastruktury lądowej. Na początku tego roku ruszyły z kolei prace instalacyjne na morzu. Farma zlokalizowana 23 km na północ od linii brzegowej, na wysokości Choczewa i Łeby, zajmować będzie około 130 km kw. Jej uruchomienie planowane jest w 2026 r.

Baltic Power podkreśla, że budowana obecnie farma wiatrowa na Bałtyku będzie jedną z pierwszych na świecie, na której zainstalowane zostaną turbiny wiatrowe o mocy 15 MW. Obiekt będzie wytwarzał w ciągu roku około 4000 GWh zeroemisyjnej energii elektrycznej, co ograniczy emisje CO2 o około 2,8 mln ton rocznie w porównaniu do produkcji ze źródeł konwencjonalnych.

Grupa Orlen to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje też rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.

Z początkiem tego roku Orlen ogłosił nową strategię, która zakłada m.in., że w latach 2025-2035 skumulowany zysk operacyjny EBITDA LIFO ma wynieść 500-550 mld zł, natomiast skumulowane nakłady inwestycyjne z uwzględnieniem inwestycji kapitałowych mogą osignąc poziom 350-380 mld zł. Wśród priorytetowych przedsięwzięć koncern wymienia m.in. budowę czterech morskich farm wiatrowych, wielkoskalowych magazynów energii i co najmniej dwóch małych elektrowni jądrowych.

źródło: PAP

fot. Baltic Power

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie