Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Porty Ważne

Prawie 120 mln zł z KPO na przebudowę falochronów portu w Darłowie

W Urzędzie Morskiem w Szczecinie podpisano w piątek umowę z wykonawcą przebudowy falochronów w Porcie Darłowo, który od 2026 r. ma służyć serwisowaniu farm wiatrowych na Bałtyku. Inwestycję o wartości 120 mln zł sfinansowano z Krajowego Planu Odbudowy.

Przebudowa falochronów w darłowskim porcie ma ruszyć w marcu. W piątek podpisana została umowa z wykonawcą robót budowlanych – na 118,8 mln zł, z korporacją Doraco z Gdańska oraz inżynierem kontraktu – na ok. 1 mln zł, ze spółką Eko-Inwest ze Szczecina. Jest to pierwszy projekt Urzędu Morskiego w Szczecinie finansowany z Krajowego Planu Odbudowy.

„To kluczowy krok dla uruchomienia w Darłowie terminala serwisowego dla morskich farm wiatrowych. Falochron w tamtejszym porcie zbudowano w XIX wieku. Najwyższy czas na jego gruntowną modernizację” – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, obecny na uroczystości.

Inwestycja przewiduje przebudowę i wzmocnienie 356,5 m falochronu zachodniego, a także wykonanie dodatkowej, ok. 100-metrowej ostrogi.

„Dzięki tym pracom zmniejszy się falowanie w basenie portowym, a wejście do portu będzie bezpieczniejsze” – podkreślił Marchewka.

Na falochronie zostanie zamontowane oświetlenie i wyposażenie zgodnie z obecnymi przepisami i warunkami technicznymi: system odbojowy, drabinki, bariery ochronne, sprzęt ratunkowy i światła nawigacyjne na głowicach falochronu.

„Nowa konstrukcja falochronu, ścianki szczelne, zostanie wykonana po obrysie konstrukcji istniejącej i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym” – wyjaśniono w komunikacie Urzędu Morskiego. „Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego ani na inne jego parametry” – dodano.

Port Darłowo może przyjmować statki o długości do 75 m i zanurzeniu do 4 m. Za zgodą kapitana portu dopuszczalne są większe jednostki. Tor podejściowy ma 60 m szerokości i 8 m głębokości. Między tzw. główkami jest 38 m. Osłonięty falochronami awanport o powierzchni 4,7 ha i głębokości ok. 6 m pozwala na manewry statków o długości do 120 m. W darłowskim porcie jest kilkanaście nabrzeży, najdłuższe mają prawie 300 m.

Port w Darłowie dotychczas wykorzystywany był przez małe statki handlowe i rybaków oraz organizatorów rejsów turystycznych po Bałtyku. Basen Przemysłowy darłowskiego portu ma zostać rozbudowany (termin składania ofert w przetargu upływa 4 marca br.), zmodernizowany i wyposażany w infrastrukturę, która będzie służyła obsłudze morskich farm wiatrowych.

Inwestycja pn. „Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych” ma zostać zrealizowana w 18 miesięcy. 

fot. Urząd Morski w Szczecinie

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie