Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Prawie 120 mln zł z KPO na przebudowę falochronów portu w Darłowie
Aktualności Ministerstwo Porty Ważne

Prawie 120 mln zł z KPO na przebudowę falochronów portu w Darłowie

Przez DC2 marca 20252 marca 2025

W Urzędzie Morskiem w Szczecinie podpisano w piątek umowę z wykonawcą przebudowy falochronów w Porcie Darłowo, który od 2026 r. ma służyć serwisowaniu farm wiatrowych na Bałtyku. Inwestycję o wartości 120 mln zł sfinansowano z Krajowego Planu Odbudowy.

Przebudowa falochronów w darłowskim porcie ma ruszyć w marcu. W piątek podpisana została umowa z wykonawcą robót budowlanych – na 118,8 mln zł, z korporacją Doraco z Gdańska oraz inżynierem kontraktu – na ok. 1 mln zł, ze spółką Eko-Inwest ze Szczecina. Jest to pierwszy projekt Urzędu Morskiego w Szczecinie finansowany z Krajowego Planu Odbudowy.

„To kluczowy krok dla uruchomienia w Darłowie terminala serwisowego dla morskich farm wiatrowych. Falochron w tamtejszym porcie zbudowano w XIX wieku. Najwyższy czas na jego gruntowną modernizację” – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, obecny na uroczystości.

Inwestycja przewiduje przebudowę i wzmocnienie 356,5 m falochronu zachodniego, a także wykonanie dodatkowej, ok. 100-metrowej ostrogi.

„Dzięki tym pracom zmniejszy się falowanie w basenie portowym, a wejście do portu będzie bezpieczniejsze” – podkreślił Marchewka.

Na falochronie zostanie zamontowane oświetlenie i wyposażenie zgodnie z obecnymi przepisami i warunkami technicznymi: system odbojowy, drabinki, bariery ochronne, sprzęt ratunkowy i światła nawigacyjne na głowicach falochronu.

„Nowa konstrukcja falochronu, ścianki szczelne, zostanie wykonana po obrysie konstrukcji istniejącej i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym” – wyjaśniono w komunikacie Urzędu Morskiego. „Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego ani na inne jego parametry” – dodano.

Port Darłowo może przyjmować statki o długości do 75 m i zanurzeniu do 4 m. Za zgodą kapitana portu dopuszczalne są większe jednostki. Tor podejściowy ma 60 m szerokości i 8 m głębokości. Między tzw. główkami jest 38 m. Osłonięty falochronami awanport o powierzchni 4,7 ha i głębokości ok. 6 m pozwala na manewry statków o długości do 120 m. W darłowskim porcie jest kilkanaście nabrzeży, najdłuższe mają prawie 300 m.

Port w Darłowie dotychczas wykorzystywany był przez małe statki handlowe i rybaków oraz organizatorów rejsów turystycznych po Bałtyku. Basen Przemysłowy darłowskiego portu ma zostać rozbudowany (termin składania ofert w przetargu upływa 4 marca br.), zmodernizowany i wyposażany w infrastrukturę, która będzie służyła obsłudze morskich farm wiatrowych.

Inwestycja pn. „Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych” ma zostać zrealizowana w 18 miesięcy. 

fot. Urząd Morski w Szczecinie

Akradiusz MarchewkaDarłowodoracoeko- inwestfalochronkpoMIMinisterstwo InfrastrukturyMorze Bałtyckiepolska-morskaPort DarłowoUrząd Morski Szczecin
Poprzednia Informacja
63 misje polskich lotników nad Morzem Śródziemnym
Następna Informacja
Jak bezpiecznie i skutecznie przeprowadzić abordaż? Polscy marynarze szkolili się na Krecie

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie