Polski Portal Morski
Stocznie Ważne

Gdyńska stocznia CRIST rozpoczęła budowę nowoczesnego statku Sea Dragon

W stoczni CRIST S.A. w Gdyni rozpoczęto budowę nowego statku przeznaczonego do pracy na platformach morskich. Jednostka, która otrzyma nazwę Sea Dragon, ma być kluczowym elementem w zapewnieniu bezpiecznego transportu na platformy offshore.

Projekt realizowany jest na zlecenie armatora DOF i nadzorowany przez Towarzystwo Klasyfikacyjne ABS.

Ceremonia cięcia blach i szczegóły projektu

Oficjalne rozpoczęcie budowy, czyli ceremonia cięcia blach, odbyło się na początku 2025 roku w siedzibie stoczni z udziałem przedstawicieli zamawiającego, wykonawców oraz klasyfikatorów. Statek, oznaczony numerem budowy NB110, powstaje na podstawie projektu MMC 995L SBC opracowanego przez gdyńską firmę MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o., która odpowiada również za dokumentację techniczno-klasyfikacyjną.

Kontrakt na budowę Sea Dragona został podpisany w sierpniu 2024 roku. Jednostka będzie miała 109,7 m długości i 22 m szerokości oraz pomieści 164 osoby, w tym załogę i personel platformy.

Zaawansowana technologia i ekologia

Statek Sea Dragon będzie wyposażony w system Walk2Work, umożliwiający bezpieczne wejście na platformy morskie. Oprócz tego na jednostce zostanie zainstalowany zaawansowany system dynamicznego pozycjonowania klasy DP3 oraz nowoczesne systemy nawigacyjne.

Projekt zakłada również minimalizację wpływu na środowisko. Na pokładzie znajdą się dwa zespoły akumulatorów o pojemności 1 MWh każdy, co pozwoli na oszczędność paliwa sięgającą nawet 35%. Dzięki temu Sea Dragon będzie jednym z najbardziej ekologicznych statków w swojej klasie.

CRIST i MMC – innowacyjne projekty

Stocznia CRIST jest jednym z liderów na europejskim rynku budowy jednostek morskich. W swojej historii zrealizowała ponad 400 projektów, w tym kadłuby oraz unikalne i prototypowe jednostki realizowane „pod klucz”.

Projekt Sea Dragon to kolejny przykład współpracy stoczni CRIST z biurem projektowym MMC Ship Design & Marine Consulting, które ma na swoim koncie wiele innowacyjnych projektów dla sektora offshore. Jednym z nich jest okręt ratowniczy programu „Ratownik” dla polskiej Marynarki Wojennej, którego realizację powierzono PGZ Stoczni Wojennej.

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie