Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Podsumowanie wyników przeładunków w Porcie Gdynia za 2024 rok

Port Gdynia zakończył rok 2024 z wynikami, które potwierdzają jego kluczowe znaczenie w polskiej gospodarce morskiej. Dynamiczny rozwój portu oraz skuteczna strategia działania pozwoliły osiągnąć doskonałe rezultaty zarówno w obszarze przeładunków, jak i wyników finansowych.

W 2024 roku Port Gdynia odnotował świetne wyniki w obsłudze kluczowych grup ładunkowych. Szczególnie wyróżnił się segment przeładunków kontenerów, który niemal osiągnął historyczny rekord z 2021 roku.

– Zbliżyliśmy się do rekordu z 2021 roku, wynoszącego 986 tysięcy TEU. W ubiegłym roku udało nam się osiągnąć wynik 975 tysięcy TEU – komentuje Piotr Gorzeński, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

– Przekroczenie granicy miliona TEU jest na wyciągnięcie ręki i stanowi realny cel na przyszłość – dodaje.

Rozwój zauważono także w innych kategoriach przeładunkowych. Szczególnie dynamiczny wzrost, wynoszący ponad 20%, odnotowano w technologii ro-ro. W segmencie zboża osiągnięto wynik 5,5 miliona ton, co potwierdza dominującą pozycję Portu Gdynia w tej kategorii, pomimo normalizacji wyników po okresie wyjątkowo wysokich przeładunków związanych z sytuacją geopolityczną.

– Dynamiczny rozwój widoczny jest również w obszarze technologii ro-ro, gdzie przeładunki wzrosły o ponad 20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Segment zboża osiągnął wynik 5,5 miliona ton, co, mimo spadku wynikającego z normalizacji po okresie ponadprzeciętnych rezultatów spowodowanych sytuacją geopolityczną, nadal zapewnia Gdyni dominującą pozycję na rynku – wyjaśnia prezes Gorzeński.

Węgiel i paliwa płynne również znalazły się w centrum uwagi. Przeładunki węgla, pomimo wpływu procesów dekarbonizacji i zmian globalnych trendów, utrzymały stabilny poziom, a w przypadku paliw płynnych roczne przeładunki przekroczyły 3 miliony ton.

Rok 2024 był także wyjątkowo udany pod względem wyników finansowych. Zarząd Morskiego Portu Gdynia odnotował wzrost zysku netto o ponad 32% w stosunku do roku poprzedniego.

– Zysk netto wyniósł ponad 140 milionów złotych, co oznacza wzrost o ponad 32 procent w stosunku do roku 2023. Ten rezultat świadczy o skuteczności naszych działań i stabilnej pozycji finansowej portu – informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, Wiceprezeska Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Gdynia potwierdza swoje strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki morskiej, nie tylko utrzymując wysokie wyniki, ale także stale rozwijając swoją infrastrukturę i dostosowując się do zmieniających się warunków rynkowych. Tym samym staje się jednym z filarów polskiej gospodarki.

fot: Port Gdynia

Zobacz podobne

To nie zawód dla każdego. Szczera rozmowa z byłym marynarzem

DC

Dno Bałtyku będzie oczyszczone pod farmy wiatrowe

DC

Marcin Jarzyński nowym Zastępcą Prezesa ds. Ochrony przed Powodzią i Suszą

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie