Polski Portal Morski
Aktualności Porty Ważne

Podsumowanie wyników przeładunków w Porcie Gdynia za 2024 rok

Port Gdynia zakończył rok 2024 z wynikami, które potwierdzają jego kluczowe znaczenie w polskiej gospodarce morskiej. Dynamiczny rozwój portu oraz skuteczna strategia działania pozwoliły osiągnąć doskonałe rezultaty zarówno w obszarze przeładunków, jak i wyników finansowych.

W 2024 roku Port Gdynia odnotował świetne wyniki w obsłudze kluczowych grup ładunkowych. Szczególnie wyróżnił się segment przeładunków kontenerów, który niemal osiągnął historyczny rekord z 2021 roku.

– Zbliżyliśmy się do rekordu z 2021 roku, wynoszącego 986 tysięcy TEU. W ubiegłym roku udało nam się osiągnąć wynik 975 tysięcy TEU – komentuje Piotr Gorzeński, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

– Przekroczenie granicy miliona TEU jest na wyciągnięcie ręki i stanowi realny cel na przyszłość – dodaje.

Rozwój zauważono także w innych kategoriach przeładunkowych. Szczególnie dynamiczny wzrost, wynoszący ponad 20%, odnotowano w technologii ro-ro. W segmencie zboża osiągnięto wynik 5,5 miliona ton, co potwierdza dominującą pozycję Portu Gdynia w tej kategorii, pomimo normalizacji wyników po okresie wyjątkowo wysokich przeładunków związanych z sytuacją geopolityczną.

– Dynamiczny rozwój widoczny jest również w obszarze technologii ro-ro, gdzie przeładunki wzrosły o ponad 20% w porównaniu z rokiem poprzednim. Segment zboża osiągnął wynik 5,5 miliona ton, co, mimo spadku wynikającego z normalizacji po okresie ponadprzeciętnych rezultatów spowodowanych sytuacją geopolityczną, nadal zapewnia Gdyni dominującą pozycję na rynku – wyjaśnia prezes Gorzeński.

Węgiel i paliwa płynne również znalazły się w centrum uwagi. Przeładunki węgla, pomimo wpływu procesów dekarbonizacji i zmian globalnych trendów, utrzymały stabilny poziom, a w przypadku paliw płynnych roczne przeładunki przekroczyły 3 miliony ton.

Rok 2024 był także wyjątkowo udany pod względem wyników finansowych. Zarząd Morskiego Portu Gdynia odnotował wzrost zysku netto o ponad 32% w stosunku do roku poprzedniego.

– Zysk netto wyniósł ponad 140 milionów złotych, co oznacza wzrost o ponad 32 procent w stosunku do roku 2023. Ten rezultat świadczy o skuteczności naszych działań i stabilnej pozycji finansowej portu – informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, Wiceprezeska Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Port Gdynia potwierdza swoje strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki morskiej, nie tylko utrzymując wysokie wyniki, ale także stale rozwijając swoją infrastrukturę i dostosowując się do zmieniających się warunków rynkowych. Tym samym staje się jednym z filarów polskiej gospodarki.

fot: Port Gdynia

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie