Polski Portal Morski
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
Polski Portal Morski
  • Home
  • Aktualności
  • Bałtyk stał się „linią frontu”; gdyby nie sabotaże, NATO nie wysłałoby tam okrętów
Aktualności Bezpieczeństwo

Bałtyk stał się „linią frontu”; gdyby nie sabotaże, NATO nie wysłałoby tam okrętów

Przez Paulina Ledzinska23 stycznia 2025

Doniesienia „Washington Post”, który, powołując się na anonimowe źródła wywiadowcze, podał, że przerwanie podmorskich kabli w Zatoce Fińskiej było „wypadkiem, a nie aktem sabotażu”, są wątpliwe – uważają zgodnie estońscy i fińscy eksperci w dziedzinie bezpieczeństwa i zagrożeń hybrydowych.

„Znaczyłoby to, że działamy zgodnie z planem, który wyraźnie leży w interesie Rosji” – skomentował szef departamentu w Europejskim Centrum ds. Zwalczania Zagrożeń Hybrydowych (Hybrid CoE) Jukka Savolainen. Według niego trzech incydentów z uszkodzeniem kabli, do jakich doszło w ciągu półtora roku, nie można uznać za „przypadki”. „To niedorzeczne; w każdym scenariuszu” – stwierdził na łamach „Ilta-Sanomat” („IS”).

„Washington Post” podał w niedzielę, powołując się na anonimowe źródła, że według europejskich i amerykańskich służb wywiadowczych uszkodzenie kabla elektroenergetycznego EstLink 2 oraz kilku kabli telekomunikacyjnych, do czego doszło w Boże Narodzenie, 25 grudnia ub. r., było „wypadkiem” wynikającym z niedoświadczenia załogi, pływającej na wysłużonym i źle utrzymanym statku. Podkreślono przy tym, że żadnych dowodów potwierdzających udział Rosji, tj. wydania załodze rozkazu zniszczenia podmorskiej infrastruktury, nie znaleziono.

O ostatnie uszkodzenie podmorskich kabli w Zatoce Fińskiej, podejrzany jest tankowiec Eagle S, pływający pod banderą Wysp Cooka, który płynął z Petersburga z ładunkiem rosyjskiej benzyny. Jego celem podróży był egipski Port Said. Statek wraz z ponad 20-osobową załogą (obywatelami Indii i Gruzji) został zatrzymany przez fińskie służby. Śledczy z Helsinek podejrzewają, że do uszkodzenia kabli doszło w wyniku przeciągnięcia po dnie, na odcinku ok. 100 km, kotwicy statku.

„Informacje zachodnich gazet pomijam milczeniem” – skomentował dla publicznego radia Yle, kierujący dochodzeniem komisarz Sami Liimatainen.

„Sednem operacji hybrydowej jest to, aby trudno było udowodnić, kto lub jakie siły za tym stoją” – zauważył badacz Fińskiego Instytutu Spraw Zagranicznych (UPI), Joel Linnainmaki. Według niego do informacji „WP” należy podchodzić z „ostrożnością”. „W każdym razie, Rosja kieruje swoje działania w stronę Zachodu poprzez m.in. sabotaże i szpiegostwo, które są prowadzone np. przy użyciu dronów lub poprzez rekrutację przestępców, co miało miejsce w Estonii” – stwierdził w komentarzu opublikowanym we wtorkowym wydaniu „Helsingin Sanomat”.

Jeśli nie chodziłoby o sabotaż, to przywódcy państw Morza Bałtyckiego nie włączyliby się tak w tę sprawę, a NATO nie wysłałoby więcej okrętów – przyznał dyrektor wydziału nauk o bezpieczeństwie Estońskiej Akademii Obrony (Sisekaitseakadeemia) Erkki Koort, cytowany przez nadawcę ERR.

Na szczycie w Helsinkach 13 stycznia liderzy Danii, Niemiec, Szwecji, Finlandii, Estonii, Litwy, Łotwy i Polski oraz szef NATO ogłosili powołanie nowej misji Baltic Sentry (Bałtycka Straż), w ramach której na Bałtyku oraz wodach Zatoki Fińskiej, rozmieszczono sojusznicze okręty wojenne. Operację patrolowania i ochrony morskiej infrastruktury mają wspomagać także samoloty rozpoznawcze oraz drony morskie.

Bałtyk stał się „linią frontu”. Rosja chce zabezpieczyć swoje ważne szlaki transportowe między Królewcem i Petersburgiem oraz mocarstwową obecność na morzu, mimo tego że po wejściu Finlandii i Szwecji do NATO, ogłoszono, że Bałtyk stał się de facto wewnętrznym akwenem Sojuszu – skomentował na łamach „IS” gen. Kim Mattsson, oficer rezerwy, zaangażowany w działalność Fińskiej Agencji Rezerw Strategicznych (HVK).

źródło: PAP / fot: archiwalne, poglądowe, ćwiczenia Marynarki Wojennej

BałtykNATO
Poprzednia Informacja
PGE wybrała wykonawcę jednego z największych w Europie magazynów energii, który będzie budowany w Żarnowcu
Następna Informacja
Podsumowanie wyników przeładunków w Porcie Gdynia za 2024 rok

Zobacz podobne

Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]

Paulina Ledzinska14 listopada 202514 listopada 2025

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025

Zostaw komentarz Anuluj odpowiedź

Ostatnie wpisy

  • Rusza rozbudowa Naftoportu w Porcie Gdańsk
  • Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]
  • Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 
  • Wodór jest i będzie napędem regionów. Musimy jeszcze mocniej promować zieloną energię [WYWIAD]
  • Rok po Heweliuszu zatonęła Estonia pochłaniając życie 852 osób

Najnowsze komentarze

  • marynarz - Marynarze ze statku „Oceania” protestują. Oczekują umów o pracę
  • Paulina - 60,2 mld złotych na budowę pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
  • Skok Magika - Statek za 300 milionów złotych. Oto wymarzony następca Daru Młodzieży [WYWIAD]
  • Paweł - Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu staje się faktem
  • Z Peerelu - Zimowy rejs szkoleniowy ORP Wodnik – podchorążowie AMW doskonalą umiejętności na morzu

Forum Ekspertów

Szczecin stolicą bałtyckiej gospodarki: Baltic Economic Congress 2025 

LK14 listopada 202514 listopada 2025
14 listopada 202514 listopada 20250

Wiatr zmian nad Bałtykiem: Offshore Wind Poland 2025 

LK13 listopada 202513 listopada 2025
13 listopada 202513 listopada 20250

Prawnicy na fali wiatru: relacja z konferencji „Prawnik...

LK6 listopada 202513 listopada 2025
6 listopada 202513 listopada 20250

Tłumy na targach Translogistica Poland 2025. „Mają ogromne...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20255 listopada 2025
5 listopada 20255 listopada 20250

Polskie porty pod wspólną banderą. Czym jest marka...

Bartłomiej Czetowicz5 listopada 20254 listopada 2025
5 listopada 20254 listopada 20250

Newsletter

Dołącz do naszego newslettera i otrzymuj najważniejsze informacje na bieżąco!

Polski Portal Morski
FacebookTwitterInstagramYoutube
  • Porty i Stocznie
  • Technologie i Edukacja
  • Offshore
  • Historia
  • Bezpieczeństwo
  • Turystyka i Środowisko
logo
O nas
Polska Morska - to nowy polski portal morski, poświęcony morzu oraz gospodarce morskiej. To również nazwa nawiązująca do pięknej i historycznej wizji Rzeczypospolitej aktywnej oraz morskiej.

Regulamin Portalu Polska Morska
Skontaktuj się z nami: redakcja@polskamorska.pl
Odwiedź nas!
FacebookTwitterInstagramYoutube
poz. 1189 w krajowym rejestrze dzienników i czasopism, ISSN 3072-0192

Zamieszczone na stronach internetowych portalu polska-morska.pl vel polskamorska.pl materiały sygnowane skrótem „PAP” objęte są ochroną polskiego i międzynarodowego prawa własności intelektualnej. Jakiekolwiek wykorzystywanie tych materiałów, w tym w celu eksploracji tekstów i danych, jest zabronione.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie