Polski Portal Morski
Aktualności Offshore Stocznie Ważne

Nowe statki dla offshore – Windcat 61 i Windcat 62 już na wodzie

W gdańskiej stoczni Alu International Shipyard sp. z o.o. trwają zaawansowane prace nad budową nowoczesnych statków Windcat 61 i Windcat 62. Obie jednostki z serii MK5, zaprojektowane przez firmę Windcat, są już na wodzie, co oznacza kolejny krok w rozwoju floty wspierającej morską energetykę wiatrową w Polsce. Jak poinformowała firma FRS Windcat Polska, statki będą gotowe do eksploatacji w drugiej połowie 2025 roku.

Windcat 61 i Windcat 62 to statki z serii MK5, które powstały w odpowiedzi na rosnące potrzeby branży offshore wind. Najnowsze jednostki oferują znacznie większe możliwości w porównaniu do swoich poprzedników. Zwiększona przestrzeń ładunkowa, o powierzchni 80 m² na płaskim pokładzie dziobowym oraz dodatkowe 70 m² ładowni, pozwolą na transport większej ilości załóg i materiałów. Oprócz tego zoptymalizowany kształt kadłuba zapewni wyższy komfort podróży oraz zdolność do pracy nawet na bardziej oddalonych farmach wiatrowych.

Projekt MK5 bazuje na doświadczeniach zdobytych podczas eksploatacji wcześniejszych serii MK3.5H2 i MK4. Dzięki długości 27,4 metra i szerokości 8,8 metra nowe jednostki oferują lepszą stabilność oraz bezpieczeństwo na morzu.

Statki Windcat 61 i Windcat 62 są przystosowane do napędu zarówno tradycyjnym paliwem MGO. Jednostki te są w stanie przewozić na pokładzie aż 458 kg wodoru, co umożliwia znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych. Dodatkowo statki są określane jako „hydrogen ready”, co oznacza możliwość ich dalszej adaptacji do w pełni wodorowego napędu w przyszłości.

Kolejną innowacją zastosowaną na tych jednostkach jest opatentowany system WindGrip, który zwiększa bezpieczeństwo załogi podczas transferów oraz jednocześnie redukuje zużycie paliwa.

FRS Windcat Polska, będąca częścią międzynarodowego aliansu FRS i Windcat, odgrywa kluczową rolę w rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Firma, działająca na rynku od 2018 roku, korzysta z ponad 21-letniego doświadczenia w sektorze offshore wind i zarządza flotą blisko 60 jednostek do transferu załóg (CTV) na terenie Europy.

Lokalny zespół w Polsce jest zaangażowany w rozwój projektów oraz szkolenie wysoko wykwalifikowanych marynarzy, którzy już teraz zdobywają doświadczenie na statkach europejskiej floty Windcat.

Oficjalny komunikat FRS Windcat Polska

„Wchodząc w Nowy Rok z radością możemy się podzielić z Wami nowiną, że oba nasze nowo budowane statki są już na wodzie! Windcat 61 i Windcat 62 są statkami z serii MK5, zaprojektowanego przez Windcat. Najnowsza seria statków została zaprojektowana uwzględniając zmieniające się potrzeby i wymagania branży offshore wind. Posiada ona większy pokład ładunkowy w stosunku do poprzednich serii jak i większe zdolności morskie oraz transferowe. Statki są przystosowane do wykorzystania jako źródło napędu zarówno MGO jak i wodoru. Wykorzystanie wodoru pozwala na znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych. Statki są również wyposażony w opatentowany przez Windcat system WindGrip, zwiększający bezpieczeństwo podczas transferów jak i redukcję spalania paliwa.”

Jednostki już wkrótce będą one wspierać rozwój polskich projektów offshore wind, przyczyniając się do transformacji energetycznej kraju.

fot: FRS Windcat

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie