Polski Portal Morski
Ważne

12 miesięcy w globalnym handlu morskim

Rok 2024 był kluczowy dla globalnego handlu morskiego. Z jednej strony widzieliśmy odrodzenie po pandemicznych zawirowaniach i wyzwaniach z 2023 roku. Z drugiej strony sektor musiał zmierzyć się z wieloma zakłóceniami, które ukształtowały nowe realia gospodarki morskiej.

Jak wynika z raportu UNCTAD „Review of Maritime Transport 2024”, potrzeba budowy bardziej zrównoważonego i odpornego transportu morskiego staje się strategiczną koniecznością.

Handel morski odnotował w 2024 roku wzrost o 2%, napędzany przede wszystkim zwiększonym zapotrzebowaniem na masowe ładunki, takie jak ruda żelaza, węgiel, zboże i LNG.

Wolumen handlu kontenerowego wzrósł o 3,5% po skromnym wzroście w poprzednim roku.

Handel tonomilowy (uwzględniający odległości transportu) rósł szybciej niż wolumeny, co wynikało z konieczności przekierowywania tras na dłuższe szlaki.

Zakłócenia w wąskich gardłach morskich

Wąskie gardła, takie jak Kanał Sueski, Kanał Panamski czy Cieśnina Ormuz, były miejscem kluczowych wyzwań w 2024 roku. Zakłócenia wynikały z napięć geopolitycznych, zmian klimatycznych oraz wzmożonego ruchu morskiego. Przykłady to:

  • Kanał Sueski
    Spadek liczby przepraw po zakłóceniach na Morzu Czerwonym i Cieśninie Mandeb.
  • Kanał Panamski
    Ograniczenie przepustowości z powodu suszy wywołanej zmianami klimatycznymi.
  • Cieśniny tureckie
    Nowe regulacje środowiskowe i wzrost ruchu morskiego powodowały zatory.

Te zakłócenia zmusiły armatorów do przekierowywania tras wokół Przylądka Dobrej Nadziei, co wydłużyło czas tranzytu i zwiększyło koszty operacyjne.

Przekierowanie statków na dłuższe trasy miało szerokie konsekwencje:

  • Zwiększenie zapotrzebowania na statki (o 3% globalnie i o 12% dla kontenerowców)
  • Wyższe koszty załogi, paliwa, ubezpieczeń i czarteru
  • Większe emisje gazów cieplarnianych, co utrudniało realizację celów środowiskowych
  • Zatory w portach oraz większe ryzyko incydentów pirackich

Mimo wyzwań, sektor morski ma szansę na stabilny rozwój dzięki działaniom naprawczym i współpracy międzynarodowej. Kluczowe kroki obejmują:

  1. Wykorzystanie technologii i systemów wczesnego ostrzegania
  2. Dywersyfikację tras żeglugowych i zwiększenie elastyczności łańcuchów dostaw
  3. Rozwój infrastruktury portowej i zapasów
  4. Uznanie roli pracowników w łańcuchu dostaw i zapewnienie im odpowiednich warunków pracy
  5. Wzmocnienie współpracy między państwami i operatorami sektora morskiego

fot: ilustracyjne, envato

Zobacz podobne

Port Szczecin obsługuje jednostki typu Panamax

LK

Sezon żeglugowy rozpoczęty. WIR wspiera żeglarzy [WIDEO]

Daria Czaja

Straż Graniczna zatrzymała łódź rybacką z Mrzeżyna. Wykryto rażące uchybienia

Paulina Ledzinska

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie